Years & Years, de band met excentrieke frontman Olly Alexander is na drie jaar terug met de opvolger van hun popalbum ‘Communion’. ‘Palo Santo’ is een veel persoonlijker en intiemer plaat. De band trok voor hun tweede langspeler helemaal de commerciële kaart. Synthpop op zijn best.
‘Palo Santo’ is een sterke opvolger voor debuutalbum ‘Communion’. Minder creatieve elektronica, meer pop. Een plaat gebaseerd op vorige hits ‘Shine’, ‘Real’ en ‘King’.
Het Britse trio Olly Alexander, Mikey Goldsworthy en Emre Türkmen geven met tweede album ‘Palo Santo’ krachtig weerwoord aan het tweede-plaat-syndroom’. ‘Palo Santo’, Spaans voor heilig hout, geeft zelf in zijn deluxe-versie, amper 47 minuten speeltijd. Een klein uurtje dat zo voorbijvliegt.
Holy Olly Alexander
‘Palo Santo’ begint meteen krachtig met single ‘Sanctify’. Een perfect uitgekiemd nummer met R&B elementen en een monumentale zanglijn. Het mag duidelijk zijn dat Olly Alexander & co helemaal de heilige kaart proberen te trekken. Naast ‘Sanctify’ vinden we nog ‘Hallelujah’, ‘Karma’ en ‘Preacher’ op de tracklist.
De onderwerpen die het album aankaart, passen dan weer allesbehalve in de jukebox van de katholieke kerk. Olly Alexander maakte van ‘Palo Santo’ een veel persoonlijkere plaat dan voorganger ‘Communion’, met thema’s als identiteit en (LBGTQ) seksualiteit in de hoofdrol. Vanaf het begin hoor je meteen ook de sterke evolutie dat de driekoppige band doormaakte. Zowel op muzikaal als productioneel vlak hoor je een betere plaat dan voorganger ‘Communion’.
Post-Gentse-Feesten-blues
Tweede nummer ‘Hallelujah’ weet ons ook te bekoren. In een post-Gentse-Feesten-blues kan je een nummer met een songtekst als “I wanna dance ’til I’m drunk on the feeling
/ Dance like it’s my first time” niet missen.
I said, “so long”, I said, “so long”, I said, “so long”
it’s all for you
Productiekanjer Greg Kurstin (Adele’s 25, Sia, Foo Fighters) en singer-songwriters Julia Michaels en Justin Tranter werkten mee aan de tweede langspeler van Years & Years. Dat merk je ook, het extreem catchy ‘All For You’ is een van de betere nummers van de popplaat.
Ook het steengoede ‘Karma’ is een benoeming waard. De vioolsamples samen met de baslijn brengen briljante R&B vibes naar boven. Het nummer komt vrij minimalistisch over, maar Years & Years komt hier bij deze mee weg. Een nummer over karma, moet dan ook niet gecompliceerd zijn.
Sterker stemgeluid
Dat niet alles op de plaat perfect kan zijn, merk je bij ‘If You’re Over Me’. De simpele elektronische lead klinkt te goedkoop, alsof het een supermarktdeuntje is. Als radiohit zal deze het wel doen, al hadden we op meer creativiteit gehoopt. Dansbaar en meezingbaar, meer heeft menig radioluisteraar niet nodig.
Het volgend nummer op ‘Palo Santo’ lijkt hierdoor wel veel sterker. Met ‘Preacher’ bezingt Olly Alexander het omarmen van jezelf zonder schuldgevoelens. Meer dan een heerlijke baslijn en een intrigerend drumpatroon, hebben de boys van Years & Years blijkbaar niet nodig voor een bekorend nummer
“Cause I really wanna love you / But you’re hiding, yeah, you’re hiding / You should come on out”
PREACHER
Op muzikaal vlak valt ‘Rendzevous’ in dezelfde categorie als het verslavende ‘Preacher’. Die ‘Rendezvous’ geeft je vanaf de eerste seconde meteen het goede gevoel. Het is trouwens een van de weinige nummers waar het voltallige trio aan meegeschreven heeft.
Vooruitgang van de band merk je vooral in het betere stemgebruik van Olly Alexander. Nog steeds herken je het kenmerkende stemgeluid van de frontman, maar er is een veel beter gebruik van meerstemmigheid en kostbare reverb. ‘Rendezvous’ geeft ondanks de hevige filters en effecten op de stem van Olly Alexander een sterk refrein mee, terwijl het refrein bijna een backingtrack zou kunnen zijn. Dit in tegenstelling tot op voorganger ‘Communion’, waar Alexander soms wat frêle en eenzaam klonk.
Kortfilm Palo Santo
Naast albumtitel en titelsong, maakte Years & Years ook een kortfilm ‘Palo Santo’. De kortfilm geschreven door Dame Judi Dench en onder regie van Fred Rowson, toont het leven op een verre planeet, in het stadje Palo Santo. Het ‘Black Mirror’-achtige verhaal waar de mens met een androïde gemeenschap samenleeft, rekruteert Olly Alexander als performer voor een reeks van bizarre erotische cabarets.
Het nummer zelf, weet dan weer een perfecte combinatie te maken tussen R&B en een futuristische sound. Filmische titelsong ‘Palo Santo’ past dan ook perfect als soundtrack voor hun eigen science-fiction kortfilm.
J. Timberlake-waardig
Intermezzo ‘Here’ is een nummer dat evengoed van de plaat kon gelaten worden. Het nummer heeft met zijn 1 minuut 40, dan ook niet meer waarde dan een onafgewerkte demo. Het kan maar weinig boeien. Op de deluxe-versie van ‘Palo Santo’ vinden we nog drie nummers: ‘Howl’, ‘Don’t Panic’ en ‘Up In Flames. Drie nummers die dan wel erg sterke bonusnummers zijn.
‘Don’t Panic’ bijvoorbeeld zou even goed de volgende Timberlake single kunnen zijn. Het nummer is zeker niet zomaar bonusmateriaal. Ook album-afsluiter ‘Up In Flames’ geeft met zijn 80’s-sound een heerlijke afscheidsdans van ‘Palo Santo’.
Sterke opvolger voor ‘Communion’
‘Palo Santo’ is een album dat zeker enkele luisterbeurten zal overleven. De plaat maakt op muzikaal, als productioneel vlak een sterke vooruitgang. De nummer klinken voller, vooral door de gelaagdheid van de vocalen van Olly Alexander. Hij lijkt soms bijna met een koor van Olly Alexanders’ te zingen, wat erg bevalt.
De hele plaat een pop-hoogvlieger noemen zou overdreven zijn. Years & Years raakt met ‘Palo Santo’ wat van hun elektronische creativiteit kwijt. Je kan ze het ook niet kwalijk nemen dat ze volop de pop/commerciële kaart trekken. Al bij al, wel een sterke opvolger voor ‘Communion’.
Years & Years staat op 7 februari 2019 in de Lotto Arena. Tickets & Info: teleticketservice.com