More

    Wat is er met MH370 gebeurd? De meest waarschijnlijke theorieën op een rijtje.

    Advertentie

    -

    Zaterdag 8 maart 2014. Malaysia Airlines vlucht MH370 vertrok van Kuala Lumpur naar Peking. Na amper 38 minuten verloren luchtverkeersleiders contact met de Boeing 777-200ER. Vier jaar later werd het toestel nog steeds niet gevonden en blijft MH370 het grootste mysterie van de moderne luchtvaart.

    Feiten

    Zeven minuten later dan gepland, om 00u42 (lokale tijd), vertrok MH370 vanuit Kuala Lumpur International Airport. Het toestel dat onderweg was naar Peking, met 239 mensen aan boord, waarvan 12 crew, klom naar zo’n 35.000 voet of ongeveer 10 km. Om 01u21 gaat de transponder (secundaire radar, waardoor het toestel door civiele luchtverkeersleiders gevolgd kan worden) van de B777-200ER uit. Hierdoor kon het toestel enkel nog met primaire radar (militaire radar) gevolgd worden. De B777 maakte kort hierna een bocht en vloog over het Maleisische schiereiland richting Straat van Malakka. Het toestel werd het laatst om 02u22 gezien, op militaire radarbeelden, op zo’n 450 km noordwesten van het Maleisische Penang.

    © MH370 Safety Investigation Report

    Zelfmoord

    © Facebook

    Een van de meest waarschijnlijke theorieën naar de verdwijning van MH370 is de zelfmoord van een van de piloten. De co-piloot aan boord van MH370 was Fariq Abdul Hamid, maar het is vooral de 53-jarige gezagvoerder Zaharie Ahmad Shah die in het oog springt. De man zou na 30 jaar huwelijk in een echtscheiding verwikkeld geweest zijn. Zaharie zou het hier erg moeilijk mee gehad hebben, volgens zijn dochter Aishah zou haar vader “verloren in zijn eigen wereld” geweest zijn.

    Niet eerste keer

    Het lijkt dan ook niet onwaarschijnlijk dat Zaharie het toestel doelbewust liet verdwijnen. Op 24 maart 2015 deed co-piloot Andreas Lubitz hetzelfde, met Germanwings-vlucht 9525, de man had te kampen met een ernstige depressie. 150 mensen kwam toen om het leven. Ook de crash van EgyptAir-vlucht 990 was het resultaat van een zelfmoordpoging van een van de co-piloot.

    Doelbewust radar ontweken

    Volgens B777 piloot en instructeur Simon Hardy ontweek MH370 doelbewust de radars, dat zei hij in het Australische tv-programma ’60 Minutes’. Het toestel vloog na het uitschakelen van de transponder over het Maleisische schiereiland, vlakbij de grens met Thailand. Door op de rand van de grens te vliegen en steeds in en uit Maleisisch en Thais grondgebied te vliegen, dachten militaire luchtverkeersleiders dat het toestel onder controle van het andere land viel. Met andere woorden, het toestel leek doelbewust radar en luchtverkeersleiders te misleiden.

    Decompressie

    Een andere mogelijkheid is de decompressie van het toestel, hetzij bewust of onbewust. Bij decompressie verliest het toestel zuurstof, waardoor men na korte tijd op grote hoogte bewusteloos geraakt. Op het moment van het laatste radiocontact vloog het toestel op 10,5 km hoogte, op die hoogte leidt het verlies van cabinedruk zeer snel tot verlies van bewustzijn.

    Zuurstofmaskers en dalen

    Wanneer de cabinedruk daalt krijgen piloten een melding van het drukverlies, waardoor ze onmiddellijk verplicht zijn hun zuurstofmaskers aan te doen. De zuurstofmaskers voor passagiers vallen door drukverlies ook automatisch uit het plafond, wel bieden deze maar voor een tiental minuten zuurstof aan passagiers. Bij drukverlies starten piloten normaal gesproken onmiddellijk een daling naar 3 km hoogte, zodat zonder zuurstofmaskers geademd kan worden. Uit radarbeelden blijkt dit na het contactverlies (01u21 Maleisische tijd) niet te gebeuren, MH370 klom zelfs hoger.

    © MH370 Safety Investigation Report
    Zeker tot 02u22 onder controle 

    Wat wel zo goed als zeker is, is het feit dat het toestel tot ongeveer 02u22 (Maleisische tijd) onder iemands controle was. Vlak na het verlies van het transponder-signaal (rond 01u21) maakte het toestel een bocht naar links. Ook rond 1u52 maakte het toestel een bocht boven de Maleisische stad Penang, het lijkt onwaarschijnlijk dat dit automatisch gebeurde aangezien deze vliegroute niet op de weg van Kuala Lumpur naar Peking lag. Rond 02u01 daalde het toestel naar 4800 voet, wat erg laag is voor een passagierstoestel. Het toestel verdween dan ook even van militaire radarbeelden (vermoedelijk door zo laag te vliegen). Rond 02u15 verscheen het toestel weer op 29.500 voet op de radarbeelden, tot 02u22 waarna het buiten het bereik van de radar ging.

    Brand

    Ook een brand aan boord van het toestel is een mogelijkheid. Aan boord van het toestel was namelijk voor 221 kg lithium-ion batterijen. In het verleden stortte onder andere Asiana Airlines vlucht 991 neer, vermoedelijk door een lithium batterij brand. Na het verlies van transponder was er geen radiocontact meer met MH370, waardoor het ook niet duidelijk is, of het toestel te kampen had met een brand aan boord. Wel lijkt het onwaarschijnlijk dat het toestel meer als een uur, na het contactverlies met een brand aan boord verder vloog.

    Andere theorieën

    Na het verdwijnen van MH370 zijn talrijke theorieën opgedoken. Onder andere het neerschieten door Amerikanen toen het toestel de militaire basis Diego Garcia in de Indische Oceaan naderde, tot een elektronische kaping werden vernoemd. Al lijken deze theorieën onwaarschijnlijk. In de ochtend na de verdwijning werden inwoners op de Malediven opgeschrikt door een groot en laagvliegend toestel, met rood en blauwe verf. Al snel bleek dat de timing van het toestel, niet klopte met de timing van MH370.

    Zoektocht naar wrak

    Tot het moment van het vinden van het wrak van MH370 is geen enkele theorie uitgesloten, al lijkt een zelfmoordpoging het meest waarschijnlijke. De laatste jaren doken verschillende brokstukken op van het wrak langs de kust van Oost-Afrika, al leidde dit niet tot een doorbraak. De zoektocht naar het wrak werd in juni door het Amerikaanse bedrijf Ocean Infinity stopgezet, al gaan ze mogelijk begin 2019 verder met de zoektocht. Ook het Franse Air Transport Gendarmerie (GTA) wilt de komende maanden “alle technische data” opnieuw analyseren, om “de authenticiteit ervan te controleren”. Alle hoop voor de nabestaanden is nog niet verdwenen.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer