More

    Volledig programma 46ste filmfestival Film Fest Gent bekend: Spaans getint, oog voor kortfilm en taboedoorbrekend

    Advertentie

    -

     Focus op de kwaliteitsvolle Spaanse film, een grotere aandacht voor de kortfilm en een nieuw parcours met films over radicalisering zijn slechts drie van de vele krachtlijnen uit het vandaag voorgestelde spannende en avontuurlijke programma van de 46ste editie van Film Fest Gent, die loopt van 8 tot 18 oktober 2019.

    Het team van Film Fest Gent stelt in 2019 een gevarieerd kwaliteitsprogramma voor, dat de vinger aan de pols houdt van zowel onze leefwereld in het algemeen als die van de Vlaamse en Belgische filmwereld in het bijzonder. Beginnend bij de openingsfilm ‘Les Misérables’, over ‘Sorry We Missed You’ (over de klusjeseconomie) van Ken Loach, tot het straffe ‘Muidhond’ (over pedofilie) van Patrice Toye.

    In de voorbije maanden belandden er zo’n 1.068 filmtitels in de mailboxen van Film Fest Gent. Voeg daarbij de 320 geziene festivalfilms. Daaruit stelden programmadirecteur Wim De Witte en zijn team een scherp programma samen bestaande uit 123 lange films, twee televisieseries en 35 korte films.

    Internationale competite

    Met haar delicate en indringende ‘Muidhond’ opent Patrice Toye de internationale competitie op Film Fest Gent. Ze daalt af in de geest van een pedofiel en schetst de strijd die de man met zichzelf levert. Het wordt een gevecht tussen goed en kwaad en de film overstijgt dus de problematiek van het hoofdpersonage. ‘Muidhond’ krijgt een universele dimensie.

    Bas Devos vergezelt Patrice Toye in de competitiesectie met zijn ‘Ghost Tropic’, dat een positief antwoord moet bieden op zijn opmerkelijke ‘Hellhole’.

    Nog in deze competitie: ‘Atlantique’ van Mati Diop met een mooi en bevreemdend Afrikaans verhaal over emigratie. Jayro Bustamante die in 2015 met ‘Ixcanul’ de grote prijs voor de beste film won op Film Fest Gent, is met zijn ‘La Llorona’ terug van de partij. Ook Jessica Hausner verwelkomen we met ‘Little Joe’ opnieuw in Gent.

    Voor het eerst behoort een spraakmakende animatiefilm ‘J’ai perdu mon corps’ van Jérémy Clapin tot de dertien films die tijdens de 46ste editie in aanmerking komen voor de Grote Prijs voor Beste film of voor de George Delerue Award voor beste soundtrack/sound design.

    De prijzen zullen worden toegekend door de INTERNATIONALE JURY onder leiding van onze landgenoot Joachim Lafosse (‘A perdre la raison’, ‘L’économie du couple’). Zijn juryleden excelleren stuk voor stuk in hun vak: Midge Costin, sound editor, Guy Lodge, filmcriticus Variety, Radu Jude, Roemeens regisseur van het in Gent vertoonde ‘I Do Not Care If We Go Down in History As Barberians’, Fiorella Moretti en Dora Bouchoucha Fourati, producers respectievelijk uit Peru en uit Tunesië.

    Kortfilmcompetitie

    Van Belgische over Europese naar internationale kortfilms op het programma van Film Fest Gent, ziedaar de jongste evolutie van de Gentse kortfilmcompetitie. We doorbreken grenzen en gaan op zoek naar de beste kortfilmverhalen, uit onder meer Griekenland, China, Spanje, Frankrijk, Litouwen en Brazilië. En we durven er veel op verwedden dat de Belgische kortfilms daartussen allesbehalve een mal figuur zullen slaan. De kortfilm als humus en kweekvijver voor filmtalent, zo ziet Film Fest Gent het.

    De animatiefilm ‘#21XOXO’ van Imge en Sine Özbilge gaat ook al naar het Londense filmfestival en Jacinta Agten debuteerde hier al vijf jaar geleden met ‘Olav’. Volgt met ‘Melanie’ een internationale doorbraak? Schrik dat Yorgos Lanthimos met de prijzen gaat lopen, hoeven de kortfilmmakers niet te hebben, want diens kortfilm ‘Nimic’ wordt buiten competitie vertoond.

    De Belgische studentenkortfilmcompetitie blijft een vaste waarde op het  festival en ook daarin hebben we met Anthony Nti iemand die, na zijn overwinning met ‘Boi’ in 2016 nu met ‘Da Yie’ tevreden terugkeert. En na Noemi Osselaers ‘Erpe-Mere’ zal Erpe-Mere nooit meer Erpe-Mere zijn.

    Om al deze kortfilms te beoordelen, nodigde Film Fest Gent voor het eerst een aparte INTERNATIONALE KORTFILMJURY uit om de nieuwe Nathalie Teirlinck, Kato De Boeck of Lukas Dhont te ontdekken. Ze bestaat uit filmcriticus en programmator Neil
    Young, graphic designer Amira Daoudi en regisseur Jayro Bustamante.

    Focus Spanje

    Naast zijn tapas, flamenco, sherry en Sagrada Familia heeft Spanje zijn films. Werk van Luis Buñuel, Pedro Almodóvar, Carlos Saura, Victor Erice behoort tot de canon van de filmgeschiedenis. Maar hoe is het met de jongste lichting gesteld? Kwaliteit te over, zo blijkt en dus een unieke kans om er kennis mee te maken.

    Op zoek naar zijn identiteit worstelt elk land met zijn verleden. Spanje vormt geen uitzondering op deze regel. De burgeroorlog van 1936 tot 1939 en het daarmee verbonden Franquisme spookt nog altijd door de geesten van de Spaanse bevolking, en dus ook van de kunstenaars. Wie van geschiedenis houdt, moet daarom naar ‘While at War’ van niemand minder dan Alejandro Amenábar waarin de schrijver en rector van de universiteit van Salamanca Miguel de Unanumo in conflict komt met Franco. De Unanumo wordt door velen beschouwd als de grootste Spaanse schrijver na Cervantes.

    Als je van een meer hedendaagse kijk op dat verleden houdt, reserveer dan je cinemastoel voor ‘Les Perseides’ van Alberto Dexeus en Ànnia Gabarró. Het hoofdpersonage Mar komt terecht op een plaats waar de geesten van het verleden nog rondwaren. Hoe kijkt ze als tiener naar dat verleden?

    Naast dat brede historische plaatje zijn er uiteraard nog intimistische films als ‘Meseta’ en ‘Júlia Ist’. En in ‘Liberté’ laat Albert Serra zoals de titel al suggereert alle remmen los. De film veroorzaakte een klein schandaaltje in Cannes. Of hij even taboedoorbrekend is als het gelijknamige onderdeel van onze Spaanse Focus zal blijken. Daar kan je in ieder geval kennismaken met onder andere ‘Viridiana’ van Luis Buñuel, ‘Ana y los Lobos’ van Carlos Saura, ‘Tesis’ van Alejandro Amenábar, ‘Matador’ van Pedro Almodóvar.

    Uniek is dan weer de kans om het oeuvre van auteur maudit Agusti Villaronga te ontdekken. Het werk van Villaronga, die een hommage krijgt op Film Fest Gent 2019, zit vol conflicten en trauma’s, is bovendien oer-Spaans qua coloriet en staat bol van uitdagende beeldende kracht. Zijn werk is nog nooit eerder in het reguliere bioscoopcircuit vertoond in ons land.

    Parcours radicalisering

    Merkwaardig toch hoe films inspelen op een bepaald tijdsgewricht. Het woord en het begrip radicalisering vliegt je van langs alle kanten om de oren en de films over dat onderwerp komen als bij toverslag tevoorschijn.

    Zo programmeerde Film Fest Gent eerder dit jaar tijdens Film Fest Gent On Tour (onderdeel van de jaarwerking van Film Fest Gent, nvdr.) ‘L’adieu à la nuit’ van André Téchiné. Met films als ‘Let There Be Light’ van Marko Skop en ‘Les Misérables’ van Ladj Ly zetten we de trend tijdens de komende festivaleditie verder. In ‘The Barefoot Emperor’ van Peter Brosens & Jessica Woodworth wordt Peter Van den Begin de keizer van een Nova Europa. In ‘Luce’ van Julius Onah is het onduidelijk of het hoofdpersonage al dan niet geradicaliseerd is nadat er in zijn locker op school een bom werd ontdekt. Is die van Luce zelf afkomstig of is ze er door iemand anders geplaatst?

    Aan Parcours – diverse insteken om het programma te ontdekken – ontbreekt het niet op Film Fest Gent: Explore Zone, Plus Parcours, LGBTQ+, Galas & Specials, de parcoursnamen klinken voor veel bezoekers alvast vertrouwd in de oren.

    Ook de maffia krijgt met Meet The Mob een plaatsje op het festival. Dit geeft filmliefhebbers de kans om over één onderwerp, de spijtoptant Tomasso Buscetta, zowel een speelfilm als een documentaire te zien. Marco Bellocchio portreteert de maffiabaas in zijn geweldige ‘Il Traditore’ en de documentaristen Andrew Meier en Mark Franchetti spraken met de weduwe van Buscetta en kregen van haar een pak familiefilmpjes die ze verwerkten in ‘Our Godfather’. Dichter bij het reilen en zeilen van de maffia kom je niet. En het is boeiend om te zien hoe Belocchio de realiteit filmisch
    verpakt. Een buitenkans!

    Gasten

    Top of the bill is dit jaar Géraldine Chaplin, dochter van Charlie Chaplin maar ook zonder de familienaam een steractrice. In ‘The Barefoot Emperor’ van Peter Brosens en Jessica Woodworth speelt ze een dubbelrol. Daarnaast past Géraldine Chaplin perfect bij onze Spaanse focus. Met haar toenmalige partner Carlos Saura is haar inbreng in de Spaanse filmgeschiedenis essentieel en van onschatbare waarde.

    Naast Chaplin komen ook tal van andere regisseurs, acteurs en actrices hun film persoonlijk voorstellen, onder wie ook ‘Star Wars: The Last Jedi’-regisseur Rian Johnson, die zijn nieuwe film ‘Knives Out’ komt voorstellen in Gent.

    en soms kan je die ontmoeten tijdens de Daily Talkies in bibliotheek De Krook. Of wie weet, op de rode loper, of in ons festivalcafe Cafellini.

    Het 46ste Film Fest Gent loopt van 8 tot 18 oktober in Kinepolis Gent, Studio Skoop, Sphinx Cinema, Vooruit, KASKcinema en Capitole. Alle info: www.filmfestival.be

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer