7 tips voor als je een slechte dag hebt

Regen en wind is volop in het land. De herfstvakantie is weer ten einde gelopen en jij moet weer gaan werken of naar school. Niet ongewoon als je hierdoor een slechte dag zou hebben. Wij geven zeven tips om deze school-, of werkweek of ‘bad day’ door te komen. 

1. Eet iets lekkers

via GIPHY

Niets leuker dan uitkijken naar superlekker eten. Sta op en maak iets lekkers als ontbijt, voorzie een lekkere lunch of ga eens uit eten.

Indien je de dag echt niet aankan, schijnt chocolade je ook snel blij te maken. Waag je aan een stukje (of een heel groot stuk) chocolade, chocoladecake of een 500ml pot chocolade-ijs.

2. Luister je favoriete muziek

via GIPHY

Onderweg naar school of werk? Na dat heerlijk ontbijt kan je wat muziek gebruiken. Luister je lievelingsmuziek of dat ene zomerliedje en je zal merken dat de dag snel beter wordt.

3. Doe je mooiste kleren aan

via GIPHY

Niets leuker dan je nieuwste kleren aan iedereen te tonen. Misschien is het wel nog eens tijd om (online) te shoppen. Zoek je mooiste outfit uit en voel je meteen klaar om de dag aan te gaan.

4. Doe iets leuk met je vrienden

via GIPHY

Na je werk of schooldag, hoef je niet meteen naar huis. Ga iets leuks doen met vrienden: ga samen iets drinken, ga shoppen of ga iets lekker eten. Een slechte dag kan hierdoor toch nog beter worden.

5. Kijk naar je een film of serie die je steeds doet lachen

via GIPHY

Slecht dagje en thuis? Misschien dat die ene grappige film of serie je blij maakt. Zoek een film die je in je kindertijd graag zag of verdiep je in een nieuwe serie of film. Laat je slechte dag achter je en ontspan.

6. Kijk uit naar het weekend

via GIPHY

Heimwee naar de vakantie? Al dat (school)werk beu? Het weekend is niet zo heel ver weg! Plan leuke dingen in het aankomende weekend en kijk ernaar uit.

7. Praat erover

via GIPHY

Als je een slechte dag hebt, kan erover praten helpen. Vrienden of familie kunnen je helpen om die slechte dag door te komen. Denk eens na over waarom je een slechte dag hebt en probeer het te relativeren. Als het echt niet lukt: weer naar tip 1, extra chocolade helpt misschien.

Wie vragen heeft over zelfdoding, kan anoniem contact opnemen met de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be.