More

    ‘The Woman in the House Across the Street’ op Netflix: Een rollercoaster naar beneden (★★)

    © COLLEEN E. HAYES/NETFLIX

    ‘The Woman in the House Across the Street’ op Netflix: Een rollercoaster naar beneden (★★)

    -

    The Woman in the House Across the Street from the Girl in the Window. Wat een titel en wat een serie. De Netflix-Original staat in de top 10 in België en toen we begonnen kijken, begrepen we meteen waarom. De spanning stuwde ons vanaf het begin verder en de wendingen grepen ons vast en lieten ons niet meer los. Toen… kwam de laatste aflevering.

    Laten we eerst beginnen bij het begin: het moment dat het mysterie van TWHASGW zich in ons vastbeet en we telkens weer naar onze afstandsbediening grepen voor die ‘volgende aflevering’-knop. Ja, wij keken deze serie uit op één zondagavond. Neen, wij verveelden ons geen seconde.

    Drank en drugs

    Als er twee zaken zijn die je niet moet combineren, dan zijn het wel drank en medicatie, toont Anna Whittaker (Kirsten Bell) met vlag en wimpel aan. Sinds ze door een tragedie iemand verloor, scheidde ze met haar man en bleef ze alleen achter. Dat eist nog steeds zijn tol, vooral wanneer ze door haar verslaving de realiteit niet van haar verbeelding kan onderscheiden en getuige is van een wandaad.

    Wanneer ze – zoals de duidelijk nieuwsgierige en bemoeizuchtige buurvrouw die ze is – door haar raam naar de nieuwe overburen staat te kijken, ziet ze hoe haar overbuurvrouw voor het raam sterft door een messteek. De moordenaar valt echter nergens te bekennen en het slachtoffer zelf ook niet. Misschien heeft ze dan toch een pil te veel ingenomen…

    Anna
    © COLLEEN E. HAYES/NETFLIX

    Mysteriekriebels

    Alle begin is moeilijk, maar in deze serie bleek dat niet het geval. Wij waren vanaf de eerste aflevering geboeid. Kirsten Bell vertolkte al eerder een voice-over in een ietwat minder serieus verhaal als ‘Gossip Girl’ in de gelijknamige serie, en ook nu leverde ze goed werk. In dit verhaal sleurde ze ons als kijker onmiddellijk mee met haar mysterieuze en bijna zwoele stem.

    Even deed de sfeer ons denken aan de film ‘Gone Girl’, vol met twists en turns en een gespannen sfeer. De verhaallijn katapulteerde je van de ene overtuiging naar de andere, waardoor je op een gegeven moment bijna iedereen had verdacht van moord. De makers sponnen een web van leugens waar je niet uitgeraakte, waardoor wij bijna letterlijk vastplakten aan de televisie tot de waarheid bovenkwam.

    Anna en Sloane
    © COLLEEN E. HAYES/NETFLIX

    Eén en al opbouw

    De akelige muziek en zenuwslopende shots duwden ons tot op het puntje van onze stoel. We geloofden werkelijk dat dit een goede, kwalitatieve en verrassende Netflix-serie kon worden. Maar ondanks leuke ‘easter-eggs’ zoals de grafzerk die ze bezoekt die telkens een nieuw opschrift heeft en het relatief interessante hoofdpersonage, kwam toen die laatste minuut van de zevende aflevering. Die gooide heel wat roet in het eten. En hoewel we de dader deels zagen aankomen, was dat niet de reden dat de serie voor onze ogen in duigen viel. Het was het realisme.

    Een anticlimax van jewelste

    Een teleurstelling. Zo kan je het einde van het mysterie mooi samenvatten. We kunnen niet in detail uitweiden over de redenen waarom de laatste aflevering zo de mist in ging – omdat we het verhaal dan volledig verklappen – maar geloof ons maar wanneer we zeggen dat we de hele tijd hoopten dat er een andere openbaring zou plaatsvinden waardoor die stomme onthulling plots veel logischer lijkt. De waarheid ruïneerde zowat alle spanning die we daarvoor hadden ervaren, aangezien ze opeens best ongeloofwaardig leek.

    Anna op de trap
    © COLLEEN E. HAYES/NETFLIX

    We tuurden de hele laatste aflevering met halfopen mond en een grote frons naar de televisie, wachtend op het moment dat het personage zich naar ons zou omdraaien en roepen: ‘Gotcha! Je dacht toch niet werkelijk dat dit het is?’ Maar neen, uiteindelijk was dat het wél. En de allerlaatste scène die een tweede seizoen insinueerde, ging al helemaal de mist in. Het hoofdpersonage gooide haar gehele character-development netjes uit het vliegtuigraam naar buiten. Leren uit je fouten? Nog nooit van gehoord.

    Wij willen nog steeds kijken naar een mogelijk tweede seizoen – want de makers bouwden in het begin een mooie en intrigerende spanningsboog op – maar van de grote onthulling verwachten we niet meer zo veel. Bij series op Netflix zijn die ‘big reveals’ wel vaker een grote domper. We hadden ditmaal alleen anders gehoopt…

    Bekijk hier de trailer

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie