Naast een ijzersterke stem hebben Tessa Dixson en Noémie Wolfs iets anders gemeen. Beiden brachten ze een album uit vlak voor de pandemie uitkwam. De twee poptalenten stonden maandagavond in Ancienne Belgique.
Als eerste op het programma stond Noémie Wolfs. Hooverphonic ligt ondertussen al ver achter haar en met tweede album Lonely Boy’s Paradise dat in 2020 uitkwam, zette ze haar solocarrière echt in de schijnwerpers. Het – vlak voor de pandemie uitgebrachte – album zorgde voor een beperkt aantal shows voor Wolfs en haar band. Ze had zelfs de bedenkelijke eer om ons laatste reguliere concert voor de lockdown te zijn. Ook toen – op haar releaseshow in AB Club – klonk ze loepzuiver en ze bewees maandagavond in AB nog beter dan voorheen te klinken.
De perfect op elkaar afgestemde band bracht haar muziek naar een nieuw level. Opgedost in een fuchsia outfit straalde ze gedurende de hele show. Wat ons betreft mocht ze langer dan een kleine 35 minuten spelen. Noémie is duidelijk klaar voor meer. Een eigen headline show in de Grote Zaal lijkt haast onafwendbaar.
Duistere popmuziek van Dixson
Ook Tessa Dixson had er een jaar van muzikale miserie op zitten. De jonge Brusselse met Amerikaanse roots bracht haar debuutplaat Genesis op 13 maart 2020 uit. Op de valreep zag ze haar releaseshow uitgesteld worden. In oktober kreeg Dixson een herkansing, hetzij op halve kracht – toen ging de show nog door met een zittend publiek. Maandagavond was daar geen sprake van: maskerloos, zonder afstand en vooral met een hele grote dansdrang stelde ze haar debuutplaat voor.
Zo werd ze onder luid enthousiasme onthaald toen ze achteraan het AB-podium opdook. Geflankeerd door twee muzikanten en een aantal op rotsen gelijkende decorstukken, zette ze met nieuwe single Creep de avond in. De AB snakte naar de duistere popmuziek van Dixson.
Dixson zorgde er in haar liveset voor dat haar nummers eindelijk tot leven kwamen. Gaande van de vrij minimalistische producties op haar studioversies, tot de basvolle en aangedikte liveversies, is het verschil haast niet te negeren. Nu Genesis al meer dan een jaar oud is, bereidt Dixson zich voor op nieuw werk. Zo kregen we maandagavond twee nieuwe songs te horen: Cruel en Forget Me. Voor die laatste sprong eruit en klonk als een logisch vervolg op haar eerder werk.
We kregen in AB voornamelijk nieuwere nummers uit Genesis te horen, enkel Ignited was afkomstig van haar debuut ep Abyss. Een gemiste kans wat ons betreft, zeker wetende dat Dixson haar set – na een uur – afsloot met een cover van Show Me Love van Robin S en een heleboel van haar eigen tracks niet bracht. De AB deerde het niet. Integendeel, zingend en dansend vierden zij de echte releaseshow van hun koningin. Wij blijven desondanks op onze honger zitten.