More

    Spotify’s userbase stijgt sterk in eerste kwartaal

    -

    De Zweedse Muziekstreamingdienst Spotify zag het aantal gebruikers in het eerste kwartaal van dit jaar met 24 procent stijgen tot 356 miljoen. Ook het aantal betalende klanten steeg met 21 procent tot 158 miljoen.

    Advertentie

    Spotify deelde de nieuwe cijfers op woensdag mee. Het bedrijf voorspelde de grote stijging al, dus de cijfers komen niet volledig uit onverwachte hoek. Sterker nog, analisten op Wall Street verwachtten dat de stijging nog hoger zou liggen. Hierdoor zakte de prijs van de aandelen van het bedrijf deze ochtend met 9.5 procent in de pre-market

    Het bedrijf blijft de absolute koploper in de wereld van muziekstreaming. Spotify’s grootste concurrent Apple Music heeft al 18 maanden geen gebruikersaantallen meer gepubliceerd. De vorige keer dat het bedrijf dit deed, in juni 2019, bleek het ‘maar’ 60 miljoen gebruikers te hebben. Er kan dus met grote zekerheid gezegd worden dat Spotify ver vooruit staat op zijn competitie.


    © Spotify

    Het bedrijf maakte naast de cijfers nog een grote aankondiging. Spotify biedt (tot nu toe enkel in de VS) sinds dinsdag betaalde abonnementen voor podcasts aan. De aankondiging komt in het kielzog van grootste rivaal Apple, die vorige week al hetzelfde aankondigde. In de komende maanden plant het bedrijf om de service uit te breiden naar de rest van de wereld. 

    Een toenemende expansiedrang 

    Spotify is de laatste maanden overigens sterk aan het inzetten op nieuwe technologie. Het bedrijf kondigde vorige week een samenwerking aan met Facebook, waarbij het mogelijk wordt om Spotify rechtstreeks te gebruiken vanuit de Facebookapp. Het initiatief, onder de noemer Project Boombox, wordt momenteel al getest in een aantal landen zoals Mexico en Thailand.

    Overigens lanceerde het bedrijf onlangs ook zijn eerste stukje hardware, de Car Thing. Dit is een klein aanraakschermpje dat in een auto kan gemonteerd worden. De bedoeling is dat gebruikers van (oudere) auto’s op een gebruiksvriendelijkere manier de Spotify-app kunnen gebruiken. 


    © Spotify

    Advertentie

    Er is voor Spotifygebruikers echter ook slecht nieuws. In een ogenschijnlijk gelekte mail die een aantal gebruikers de voorbije dagen hebben ontvangen, werd al aangekondigd dat de prijzen voor alle Premium opties zullen opslaan. Voor Belgische gebruikers is er voorlopig nog geen reden tot paniek. Het lijkt erop dat de prijsstijging voorlopig enkel in de VS en het VK zal doorgevoerd worden. 

    Het bedrijf kent dus nog altijd een sterke groei en staat voorlopig onverslagen op de eerste plaats in de muziekstreamingmarkt. Toch blijft het gevaar van concurrenten Apple en Amazon om de hoek loeren. Het zal dus afwachten worden om te zien welke nieuwe trucjes de muziekgigant de komende jaren uit de mouw zal schudden.

    Advertentie

     

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie