More

    Ontdek de nieuwe generatie Audi A3 Berline (2020): vanaf 27.200 euro

    Advertentie
    Advertentie

    -

    De tweede generatie van de Audi A3 Berline is er. De compacte vierdeurs is digitaal en volledig geconnecteerd – van infotainment tot de rijhulpsystemen. Onder het elegante koetswerk garanderen gedeeltelijk geëlektrificeerde aandrijflijnen en een verfijnde ophanging een rijbeleving die even efficiënt als dynamisch is. De Audi A3 Berline is beschikbaar bij de Europese verdelers vanaf de zomer van 2020.

    Advertentie

    De nieuwe A3 Berline krijgt een sportieve, elegante look. In vergelijking met zijn voorganger groeit hij met 4 cm tot een totale lengte van 4, 50 meter bij een onveranderde wielbasis. In de breedte komt er 2 cm bij voor een totaal van 1,82 meter, terwijl hij in de hoogte 1 centimeter groeit tot 1,43 meter. Dit zorgt voor een toegenomen hoofdruimte – een tweetal centimeter vooraan dankzij de lagere zitpositie van de bestuurderszetel – en wat extra elleboogruimte. Met 425 liter is de bagageruimte exact even groot als het voorgaande model.

    © Audi

    Vernieuwde buitenkant

    Het front wordt gedomineerd door de grote Singleframe met honingraat grille, geflankeerd door in het oog springende koplampen. Aan de buitenkant monden de lichtunits uit in neerwaarts getekende trapezoïdale hoeken. In de topuitvoering met matrix ledtechnologie krijgen de nieuwe digitale dagrijlichten hier een plaats. Ze zijn samengesteld uit een pixelmatrix die bestaat uit 15 ledonderdelen die individueel aangestuurd worden en de verschillende uitvoeringen van de A3 Berline elk een eigen lichtsignatuur geven.

    Gefocust en gedigitaliseerd: de cockpit

    De cockpit van de Audi A3 Berline is volledig op de bestuurder gericht. Dat start bij het interieurdesign en eindigt met het scherm en de bedieningselementen. Zo is het instrumentenpaneel met het centrale MMI-aanraakscherm naar de bestuurder georiënteerd. Het heeft een diameter van 10,1 duim en is intuïtief te bedienen. Het is standaard voorzien van handschriftherkenning en spraakbediening die optioneel gebruik maakt van cloud-mogelijkheden. Het 10,25-duim grote instrumentencluster achter het stuur is digitaal, zelfs in de basisuitvoering. De Audi virtual cockpit plus meet 12,3 duim en biedt de keuze uit drie verschillende weergaves, waaronder één met een sportieve look, cursieve cijfers en een bijzonder dynamische lay-out. Ook een head-up display behoort tot de optiemogelijkheden.

    Het vernieuwde entertainment-systeem valt op in de nieuwe generatie Audi A3 Berline / © Audi

    Doorgedreven geconnecteerd: van infotainment tot rijhulpsystemen

    Het summum van de infotainmentsystemen in de nieuwe A3 Berline is het MMI navigation plus-systeem, dat gebruik maakt van het modulaire infotainmentplatform van de derde generatie (MIB 3). MIB 3 heeft tien maal zoveel rekenkracht als in het voorgaande model, verbindt de wagen met 4G-snelheid en maakt internettoegang voor de smartphones van de bestuurder en de passagiers mogelijk via een Wi-Fi hotspot. MMI navigation Plus biedt standaard een reeks Audi connect diensten, waaronder online verkeersinformatie, nieuws en aanvullende informatie zoals foto’s, openingsuren en gebruikersbeoordelingen van nuttige bestemmingen.

    Car-to-X-diensten, die gebruik maken van de massa aan informatie die beschikbaar is binnen de Audi-vloot, maken ook deel uit van het aanbod. Ze delen informatie over gebieden met gevaar of bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen met voertuigen die over gelijkaardige technologie beschikken of vindt vrije parkeerplaatsen langs de rijweg. Wanneer de wagen vergrendeld wordt, herneemt de navigatie via de smartphone. Zo bereiken klanten rechtstreeks hun bestemming.

    De rijhulpsystemen zijn ook bijzonder effectief dankzij netwerkintegratie. In het Audi pre sense front systeem werkt de camera achter de achteruitkijkspiegel samen met de radar vooraan om aanrijdingen te vermijden of op zijn minst hun ernst te verminderen. Het standaard geleverde Collision Avoidance Assist maakt ook gebruik van de data van deze systemen. Adaptive Cruise Assist, een innovatie die zijn oorsprong vindt in de full-size klasse, ondersteunt de bestuurder met longitudinale en laterale sturing. Efficiency Assist informeert hen dan weer wanneer het verstandig is om het gas te lossen. Om dat te doen, evalueert het informatie, inclusief data van het navigatiesysteem. Exit Warning, Cross-Traffic Assist en de surround view camera’s die kort na de marktlancering volgen, bewijzen ook hun nut in het stadsverkeer.

    © Audi

    Drie motoren van bij de start: aandrijving

    De nieuwe A3 Berline is bij de lancering verkrijgbaar met een keuze uit twee TFSI-motoren en één TDI. Eén eigenschap die ze met elkaar gemeen hebben is een hoge efficiëntie. De 35 TFSI, een 1.5-liter met directe injectie, levert 110 kW (150 pk) en is beschikbaar in twee uitvoeringen: één met een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesversnellingsbak (gecombineerd verbruik in l/100 km: 5.0 – 4.7 en gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 114 – 108) en één met een snel schakelende zeventraps S tronic (gecombineerd verbruik in l/100 km: 4.9 – 4.7 en gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 113 – 107).

    Advertentie

    Naast de ‘cylinder on demand’-technologie, maakt het aandrijfgeheel in combinatie met de S tronic versnellingsbak met dubbele koppeling gebruik van een 48-Volt mild hybrid systeem. Het recupereert energie tijdens het vertragen en ondersteunt de motor met tot 50 Nm koppel tijdens het vertrekken en versnellen bij lage toerentallen. Bovendien zorgt het systeem ervoor dat de motor in de A3 Berline in vrijloop vaak uitgeschakeld kan worden. In dagdagelijkse rijomstandigheden zorgt het voor een verbruiksverlaging met tot 0.7 liter per 100 km.

    De 110 kW (150 pk) sterke 2.0 TDI (gecombineerd verbruik in l/100 km: 3.9 – 3.6 en gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 101 – 96) doet zijn werk ook in combinatie met een zeventraps S tronic, die bediend wordt via een nieuwe pook met shift-by-wire technologie. Enkele weken na de marktlancering volgen nog twee andere motoren. De 85 kW (116 pk) sterke 2.0 TDI gebruikt dezelfde efficiënte handgeschakelde zesversnellingsbak die ook in de 35 TFSI de voorwielen aandrijft. Net als de 1.5 TFSI is ook de 81 kW (110 pk) sterke 1.0 TFSI driecilinder zowel leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak als met een 48-Volt mild hybrid in combinatie met de versnellingsbak met dubbele koppeling.

    Vanaf 27.200 euro

    Advertentie

    De voorverkoop van de nieuwe A3 Berline start eind april 2020. Leveringen beginnen in de zomer. Prijzen voor de 110 kW (150 pk) sterke 35 TFSI starten bij 29.600 euro. De 30 TFSI driecilinder die kort na de marktlancering volgt, heeft een vanafprijs van 27.200 euro.

    © Audi
    © Audi

    BronAudi
    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie