De iconische IT Tower in Brussel ziet er sinds vandaag net wat anders uit. Drie kunstenaars hebben de kans gekregen om de toren te bekleden met de grootste mural van Europa, samengesteld uit reuzenstickers.
De IT Tower in de Louizalaan wordt al jaar en dag gekenmerkt door een witte vlakte, die de technische toren uitmaakt van het gebouw. De eigenaar van het gebouw, AG Real Estate, stelde de toren ter beschikking voor een uitzonderlijk kunstwerk. “AG Real Estate wil haar projecten onder de aandacht brengen en een echte partner zijn van alle betrokken partijen in Brussel”, vertelt Serge Fautré, CEO van AG Real Estate.
4.010 vierkante meter
Tegen het einde van de zomer zullen de drie zijden van de technische toren van de IT Tower er helemaal anders uitzien. Met een oppervlakte van 4.010 vierkante meter zal ‘Ground Up’ het grootste vinylkunstwerk worden dat ooit in Europa is gemaakt en aangebracht. Serge Fautré vult aan: “We mogen niet vergeten dat we een impact hebben op alle lagen van de stad en te maken hebben met iedereen in Brussel, ongeacht of die er woont, werkt of enkel op bezoek is. We willen moderne kunst in de stad introduceren omdat we mensen een andere visie willen laten ontdekken. Deze nieuwe actie stelt ons in staat onze asset in de kijker te zetten en onze zichtbaarheid te vergroten.”
Drie kunstenaars
Voor het project deed AG Real Estate beroep op het trio ALVARI, KOOL KOOR en MINO1. In 2018 werkten ze reeds samen voor Brussels City Dolls. Het was een eerste succesvolle artistieke campagne ten voordele van een goed doel en dat smaakte meteen naar meer.
Het zijn drie kunstenaars die doorgaans heel verschillende dragers gebruiken om zich te uiten, maar die wel een gemeenschappelijk doel hebben: voorbijgangers een stimulerend toekomstbeeld geven en ze op een andere manier naar de wereld om zich heen laten kijken. Een optimistische, inclusieve boodschap waarmee ze zich met de mural ‘Ground Up’ tot alle Brusselaars richten: “Onze samenleving is op zoek naar hoe ze kan functioneren, en dat doet ze door zich aan te passen en door te evolueren. Voor ons kunstenaars is het een levenskeuze! Het maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt. Als je jezelf tijd en ruimte gunt, is the sky the limit.”
Hoog boven de grond
Voor het project wordt samengewerkt met Alpibat, een bedrijf gespecialiseerd in werken op grote hoogte. Luc Dethine is manager van het bedrijf en legt uit: “Van opleiding ben ik turnleraar, maar ik ben al 30 jaar bezig met touwen en dit beroep oefen ik al 20 jaar uit.” In die twee decennia heeft hij meegewerkt aan heel bijzondere opdrachten. “Ik heb bijvoorbeeld meegewerkt aan de renovatie van het Atomium, en bliksemafleiders geplaatst aan de binnenkant van de schoorstenen van de kerncentrale van Tihange.”
Hij en zijn collega’s zullen op de IT Tower de stickers aanbrengen die samen de mural zullen vormen, ze zijn dus cruciaal voor het project Ground Up. “Een touwwerker moet in de eerste plaats uitzoeken wat de beste toegangsweg is. Wij gebruiken touwen en gondels om moeilijke plekken te bereiken”, vertelt Luc Dethine vol geestdrift.
Het weer is tijdens de plaatsing het grootste probleem. Regen kan de touwen glibberig maken en vooral de wind speelt een grote rol. Voor dit project is de maximaal toegelaten windsnelheid vastgelegd op 25 km per uur. “Wanneer het harder waait, wordt er niet gewerkt”, voegt Luc Dethine er nog aan toe.
Ook het afdrukken van de stickers is een huzarenstukje. Olivier Geelhand werkt voor Promo Signs, het bedrijf dat de technische knowhow heeft om de stickers te produceren. Het neemt het samenstellen van de bestanden voor zijn rekening, in samenwerking met de kunstenaars, en ook het conditioneren en het afdrukken. “Het hele oppervlak is in zorgvuldig genummerde vakjes verdeeld. Wat wij doen, is in feite een reusachtige puzzel maken, waarbij we elk stukje apart afdrukken op vinylstickers. We werken op de technische toren van het gebouw, drie gevels die 95 meter hoog en een vijftiental meter breed zijn. Omgerekend is dat een oppervlakte van circa 4000 m2 die bekleed moet worden, meer dan duizend stickers die we moeten aanbrengen.” Een project met een duizelingwekkende omvang, zelfs voor het Brabantse bedrijf dat toch over meer dan een kwart eeuw ervaring beschikt.