More

    RECENSIE | Sylvie Kreusch in de AB: ‘Sylvie Kreusch is een artiest pur sang’ (★★★★★)

    Advertentie

    -

    Gisteravond stelde Sylvie Kreusch haar nieuwste album Comic Trip voor in de Ancienne Belgique. Het was de eerste van twee uitverkochte shows, en vanavond doet ze het gewoon nog eens opnieuw. Waarom beide shows terecht uitverkocht waren, lees je hier.

    Vanaf het moment waarop de eerste spot aanging, nam Sylvie Kreusch het publiek mee op een wonderbaarlijke muzikale trip van anderhalf uur. De reis begon met meer dan enkel een streepje glitter. Nadat de zeskoppige band het podium had betreden en de eerste tonen van Ding Dong weerklonken, kwam Kreusch tevoorschijn uit een feestelijk fonkelende kroonluchter van maar liefst vier meter hoog. Een entree van formaat. Het publiek was blij om haar te zien en omgekeerd. Ze had er zin in, dat was duidelijk.

    Het publiek genoot van de magie toen Sylvie Kreusch hen bekoorde met haar Hocus Pocus. Ze zweefde over het podium als een volleerde tovenares en het publiek liet zich maar al te graag betoveren door haar stem en de getalenteerde muzikanten die ze had meegebracht. 

    Comic Trip bevat ook enkele countrynummers die allesbehalve vervelen. Het album is volgens Kreusch een ode aan onze kinderlijkheid. Als kind heb je een onuitputtelijke fantasie en is niets te gek. Met het zeemzoete Butterfly en het iets ruigere Please to Devon was het dan ook niet moeilijk je ergens in het Wilde Westen te wanen met Sylvie Kreusch zingend en swingend in de saloon. Bij ‘Ride Away’ voelde je het publiek bijna letterlijk weggalopperen op een paard, inclusief haren in de wind. Het is een kunst om met nummers zulke straffe beelden op te kunnen roepen, maar Sylvie Kreusch slaagde met glans.

    Toen wervelwind Kreusch even ging liggen, was het tijd voor een paar rustigere nummers. Het prachtige Belle en het onheilspellende Wild Love kregen het publiek doodstil en dat was prachtig om te zien. Ook dat kan ze.

    Een van de vele meezingmomenten van de avond was het hypnotiserende Walk Walk, een nummer van haar vorige album Montbray, dat ze uitbracht in 2021. Haar energie was trouwens onuitputtelijk. De show mocht dan slechts anderhalf uur duren, Kreusch heeft zeker haar dagelijkse tienduizend stappen ‘gewalkt’ door zich dansend over het podium te bewegen als een echte entertainer.

    En dan Sylvie’s look: blauw, veren en glitter. Het blauw liep van top tot teen en contrasteerde prachtig met het woestijnachtige rode decor. Haar outfit was minstens zo dynamisch als haar performance en leek haar energieke danspasjes maar net bij te kunnen houden.

    Bij Daddy’s Selling Wine In A Burning House steeg de show naar een ander niveau. Het publiek hing aan haar lippen bij deze empowering ode aan de ‘quiet middle child’. Alsof dat niet indrukwekkend genoeg was, daalde er plots een schommel neer, waarop Kreusch gracieus plaatsnam. “Precies een engel,” fluisterde iemand naast me – en dat kan ik enkel beamen.

    Sylvie Kreusch bewees met deze show dat ze meer is dan een zangeres; ze is een artiest pur sang. Haar stem, performance en visuals versmolten tot een meeslepende kunstervaring die de AB volledig betoverde. Vol dankbaarheid sprak ze over haar liefde voor de AB en het publiek, en het is duidelijk dat dit gevoel wederzijds was. Sylvie Kreusch is een artiest waar we als Belgen met recht trots op mogen zijn. Als je de kans hebt, scoor dan zeker een ticket om haar in 2025 aan het werk te zien. Boem chika wauw!

    Nog een tip voor wie er vanavond niet bij kan zijn: vanaf 20u50 wordt de show gelivestreamd via het YouTube-kanaal van de Ancienne Belgique.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer