Dat 2024 het jaar is van nieuwe muziek is intussen al meer dan duidelijk geworden. Na onder meer Ariana Grande, Beyoncé en Billie Eilish pakt ook onze nieuwste pop-prinses Sabrina Carpenter uit met een gloednieuw album.
Grote Doorbraak
Voor velen lijkt het alsof Carpenter vanuit het niets is opgedoken, maar eigenlijk is ze helemaal geen groentje is in de media- en muziekwereld. Haar carrière begon zo’n tiental jaar geleden als kindster bij Disney’s Girl Meets World waarna ze ook meteen een eerste album uitbracht. Nadien volgden er nog vier albums, waaronder emails i can’t send. Dit album bevatte de virale singles ‘Nonsense’ en ‘Feather’ die mee voor de opbouw van haar big break zorgde. Haar grote doorbraak bij het mainstream publiek kwam echter met ‘Espresso’ dat niet van de radio is weg te slaan. Ook de opvolger ‘Please Please Please’ zorgde ervoor dat Carpenter niet weg te denken is uit de hitlijsten en stuwde haar populariteit enkel verder vooruit. Met haar gevatte lyrics en catchy melodieën weet ze hoe ze de aandacht moet trekken en staat ze er als the next big thing.
Short n’ Sweet
Naar aanleiding van deze singles, bracht ze op 23 augustus haar nieuwe album Short n’ Sweet uit, een gepaste titel voor een album van 36 minuten van een zangeres die net 1m52 groot is. Ze begint haar album met ‘Taste’, een catchy pop-song (hoe kan het ook anders), gericht aan de nieuwe vriendin van haar ex. Deze gaat ook meteen gepaard met een nieuwe videoclip, waarin Jenna Ortega deze rol op zich neemt.
In ‘Please Please Please’ en ‘Good Graces’ neemt ze de bovenhand in de relatie en maakt ze duidelijk dat ze geen respectloosheid duldt van haar partner. De toon verandert wanneer ze ‘Sharpest Tool’ acoustisch begint en zingt over haar gebroken hart. Ze beschrijft haar ex als not the sharpest tool in the shed, waarmee ze bedoelt dat hij niet de slimste man is. De song bouwt op naar een zachte beat en wordt naar het einde toe repetitief om de frustratie te benadrukken.
Ook Sabrina Carpenter springt mee op de country-hype met ‘Coincidence’. Ze zingt over hoe toevallig het is dat haar ex zijn gezond verstand verliest en weer bij zijn ex terecht komt. Ook zou een Sabrina song geen Sabrina song zijn als er geen seksueel getinte lyrics in vervat zitten en dat is ook hier niet minder. Met “You’re holding space for her tongue in your mouth” en “Your car drove itself from LA to her thighs” waagt ze zich altijd net een stapje verder dan iemand anders zou durven. Ook op ‘Slim Pickins’ zijn typische country-elementen terug te vinden van een tokkelende gitaar, een slidegitaar en percussie.
Op ‘Bed Chem’ laat ze haar gebroken hart achter zich en bezingt ze haar nieuwe relatie en de chemie die ze samen hebben over een r&b-beïnvloedde beat. Ze eindigt het nummer met enkele kleine runs op de toonladder, waar ze haar vocale capaciteiten ook even tentoonstelt. ‘Juno’ is dan weer pop zoals pop hoort te zijn, inclusief de pop-culture reference naar de film Juno uit 2007. Lyrically een meer gewaagde song, maar je kan niet niet dansen op deze aanstekelijke beat en gitaarsolo.
Dat Carpenter niet altijd beats nodig heeft om goede nummers te maken, bewijst ze met ‘Dumb & Poetic’ en ‘Lie to Girls’. Hier laat ze opnieuw haar vocale capaciteiten zien en toont ze zich van een meer breekbare kant, met lyrics als ‘Just ‘cause you leave like one doesn’t make you a man’ en ‘We love to mistake butterflies for cardiac arrest’.
Ze eindigt haar album een beetje in mineur met ‘Don’t Smile’. Met de lyrics “Don’t smile because it happened baby, cry because it’s over” geeft ze een twist aan de klassieke zin “Don’t cry because it happened, smile because it’s over’. Hoewel het een mooi nummer is over het bittere einde van een relatie, zorgt de plaatsing op dit album ervoor dat het wrang afgesloten wordt. Een artistieke keuze weliswaar, aangezien het de cirkel rond maakt met het begin van het album, maar het zorgt er desalniettemin voor dat je met een melancholisch gevoel het album verlaat.
Short n’ Sweet is alles wat een pop-album moet zijn met zijn dansbare beats en gevatte lyrics. Een tijdloos album is het hoogstwaarschijnlijk niet, maar Sabrina Carpenter zelf is lang nog niet uitgezongen.