Op zaterdag 2 november stond Jazz Brak in een uitverkochte AB. Hij deed dat al drie keer eerder met rapperscollectief STIKSTOF, maar nu stond hij voor de allereerste keer alleen op het podium. ‘Alleen’ is misschien een groot woord, aangezien Stab achter hem de beats verzorgde en hij heel wat gezelschap kreeg van verschillende featurings.
Op 10 oktober bracht Jazz Brak zijn tweede soloalbum Autofocus uit en die kwam hij zaterdagavond aan het grote publiek in de AB voorstellen. Een echte thuismatch dus voor de rasechte Brusselaar. Openen deed hij, net zoals op zijn nieuwe plaat, met Draak op de backpiece. Hiermee werd de harde toon voor de avond meteen gezet. Daarna werden de ‘Sal typs’ in het refrein van Sal Typ luidkeels meegezongen.
Ondanks dat hij Autofocus kwam voorstellen, was het een mooie mix tussen liedjes van zijn debuutplaat, Brak en van het nieuwe album. Het derde nummer was er een van die debuutplaat. In Ni voor niks rapt Jazz Brak over het feit dat hij lang getwijfeld heeft om een solocarrière te starten. Tijdens het optreden bevestigde hij dat hij van zijn keuze absoluut geen spijt heeft en dat hij van elke seconde aan het genieten is. Mede dankzij de tweeduizend fans die zijn naam scandeerden.
Even later was het zover: de eerste featuring. Tijdens de populaire track Sables Mouvants komt Luikse Brusselaar Absolem onder luid gejuich het podium opgestormd. Het begin van een hele hoop gasten die met Jazz Brak mee op het podium komen genieten, want Absolem is nog maar nauwelijks het podium af en daar is de volgende al. Dit keer was het de beurt aan Peet, die het al gewend is om voor een volle AB te staan. Even later passeert ook Gandhi, geen familie van Mahatma, maar wel een idool van Jazz Brak. De twee groeiden in dezelfde wijk op en Jazz luisterde al van jongs af aan naar Gandhi’s nummers. ‘Ik ben enorm blij dat ik hier met één van mijn grote idolen op het podium mag staan’ klonk het. De chemie tussen hen was geweldig, en met ‘Terug’ hebben ze voor mij het beste nummer van Autofocus neergezet, ook live klonk het uitstekend.
Even tijd om er een emotioneel moment tussen te steken moet Jazz Brak gedacht hebben toen hij aan het publiek vroeg om bij de start van Geluk(t), aanstekers en zaklampen in de lucht te houden. Dit vroeg hij om alle sterrenkindjes te eren. Zelf heeft hij samen met zijn vriendin jammer genoeg ook afscheid moeten van een ongeboren baby.
Al gauw werd het droevig moment weer vervangen door enthousiasme, toen STIKSTOF-collega Astrofisiks het podium opkwam om samen het nummer Doe dan te rappen. Voor de liefhebbers van de Brusselse hiphop is het toch altijd genieten om hen samen op een podium te zien. En dat geldt ook voor de twee laatste gasten: niemand minder dan Roméo Elvis en Zwangere Guy, de twee Brusselse krijgers. Tijdens Pro Slide (ft. Roméo Elvis) en Ooooow (ft. Zwangere Guy) ging het dak er nog een laatste keer af. ‘Het kot is weer te klein als ik weer binnenstorm met gekke Guy’ klonk het tijdens Ooooow. En dat was niet gelogen, iedereen die vooraan stond werd langs alle kanten geduwd en mocht genieten van de heerlijke geur van puberzweet, maar dat is de charme van zo’n concert zeker?
Geen enkele featuring stelde teleur; allemaal brachten ze hun eigen energie en flair mee en Jazz Brak heeft ultiem gebruik gemaakt van zijn thuisvoordeel. Je zag dat hij ervan genoot om met zijn Brusselse vrienden op het podium van de meest legendarische concertzaal van België te staan. Vergis je niet: ook toen Jazz alleen op het podium stond spatte het enthousiasme ervan af en wist hij het publiek rond zijn vinger te draaien. Hier hebben we een nieuwe Brusselse keizer in wording gezien.