Acht maanden geleden ging de nieuwste telg uit de zogenaamde Studio 100-‘spektakelmusicals’ in première. Is de show acht maanden na de start nog altijd even sterk?
Een spektakelmusical in Puurs, dat wil zeggen: veel spektakel. En nog steeds. Om te beginnen met de rijdende tribunes. Vanaf het eerste moment word je meegezogen in het verhaal en zie je letterlijk alle hoeken van de kamer. Ook acht maanden later blijft dat vernuft verbazen. Direct wordt je in het verhaal meegesleept alsof je er zelf in zit. Je weet niet waar eerst te kijken. Op technisch vlak legt Studio-100 de lat na 40-45 nog een stapje hoger – al is het zitcomfort op de rijdende gevaartes nog steeds te vergelijken met die in de slechtere arena’s.
Na een bijna ontelbare reeks voorstellingen sinds de première in maart heeft de cast enige versterking gekregen. Femke Verschueren neemt zo de rol van Marie op. Recenter vervoegde ook Geert Van Rampelberg de cast.
Hilariteit
In het begin is het wat zoeken wie nou eigenlijk wie is en waar het verhaal zich nou eigenlijk afspeelt. Na een tijdje begin je je al af te vragen waar de boot blijft. Een komen en gaan van personages die soms wat kort aan bod komen – zoals de rol van Sigal – leiden soms af.
Het verhaal van Jan en Marie is dan weer herkenbaar en aandoenlijk, maar puilt uit van de clichés. Uiteindelijk zie je als kijker wel hoe de verhalen op het einde mooi samenvallen. Een indrukwekkend ensemble brengt deze voorstelling op een hoog niveau – alsook de zang en dans zijn opmerkelijk. Je kan wel zeggen dat je een totale 4D-beleving krijgt – de nieuwe Kinepoliszalen zijn er niks tegen – er is rook, wind en vuur.
Prachtige acteerprestaties ook van Peter Van De Velde als Walter en van Charlotte Verduyn als Louise.
Het spektakel verveelt geen moment, de scènes duren niet lang en worden geregeld afgewisseld door nieuwe decors en kostuums, die trouwens nog steeds evenveel indruk maken. Broadway kan hier nog wat van leren.
Oorwurm
De muziek, gecomponeerd door Steve Willaert, blijft nog urenlang nazinderen. Het liedje dat wel lijkt duizend keer afgespeeld te worden – en dat je tegen het einde van de voorstelling wel vanbuiten kent – heet ‘Een nieuwe wereld’. Het vat de essentie van de musical ook wel wat samen. Misschien moet je die nieuwe wereld van spektakelmusicals eens (her)ontdekken. Het smaakte ons alvast alweer.
De musical loop voorlopig nog tot en met maart 2024. Koop nog snel je tickets via www.redstarline.nu
Wat was de ‘Red Star Line’? De Red Star Line was een Belgische rederij van 1873 tot 1935 die mensen van Antwerpen naar New York bracht. Naar schatting maakten zo’n twee miljoen mensen de oversteek naar een beter leven. In Amerika wachtte de ‘American Dream’ waar mensen vaak betere werkkansen en leefomstandigheden hadden dan in het arme Vlaanderen van die tijd. Sinds een tiental jaar heb je in Antwerpen het Red Star Line museum, het museum staat centraal rond de rederij die hen vervoerde en dat van de stad en de haven waaruit ze vertrokken. In het museum krijg je een blik dat migratie en menselijke mobiliteit van alle tijden zijn. Waarover gaat het verhaal? In de musical staan Jan en Marie centraal. Zij vormen een gelukkig koppel, maar het boerenleven oogt weinig rooskleurig. Als Jan de kans krijgt om in Amerika als ingenieur aan de slag te gaan, gaat hij op het aanbod in. Marie zal hem later achterna reizen. Manipulatie en onwetendheid zorgen er echter voor dat hun liefde dreigt ten onder te gaan door de afstand. |