‘Into the Night’ werd met veel prestige aangekondigd als dé eerste Belgische Netflix-reeks. Wij gingen dit weekend een kijkje nemen en verslonden de zesdelige reeks in anderhalve avond.
U bent ongetwijfeld ook aan het denken geslagen. Was ‘Undercover’ niet de eerste Belgische Netflix-serie? Neen. De reeks met o.a. Anna Drijver en Tom Waes werd officieel geboekt als een ‘Belgisch-Nederlandse coproductie’. Daardoor krijgen we met ‘Into the Night’ dé eerste echte Belgische Netflix-serie, weliswaar in een erg Amerikaanse setting, waar het einde van de wereld nadert.
De zon
In de reeks draait alles rond de zon. Die heeft plotseling een dodelijke kracht gekregen die alles doodt wat op zijn pad komt. Enkel de nachtvlucht vanuit Brussel, richting Moskou weet te ontkomen aan de dodelijke zon. Een koers uit het zonlicht, richting het westen, blijkt de enige manier om te overleven. Aan boord: een bont allegaartje van diverse nationaliteiten en persoonlijkheden.
Met amper zes afleveringen van zo’n 40 minuten is er haast geen tijd te verspillen. Zo schiet de reeks na een vijftal minuten staalhard uit zijn startblokken. Het begin van een wervelende tocht en drang naar overleven aan boord van een Airbus. Verwacht dan ook geen diepzinnige psychologische thriller die ons diep in de levens van de personages rondleidt, maar eerder een flitsend apocalyptisch verhaal gemaakt om te bingen. Zo is de spanning op ieder moment aanwezig, en staat er – zoals dit type reeks beoogt – ieder moment iets te gebeuren.
Eerste Belgische Netflix-serie
We zeiden het eerder al. Het gaat om de allereerste Belgische Netflix-serie. De reeks werd geproduceerd door het Belgische Entre Chien en Loup en geregisseerd door het duo Inti Calfat en Dirk Verheye (Over Water). De cast, die is niet helemaal Belgisch, al kan je dat ook niet verwachten van een internationaal gezelschap op een vliegtuig. Ook het scenario is niet Belgisch, zo werd dat geschreven door de Amerikaan Jason George (Narcos, The Protector), die zich baseerde op de succesvolle roman ‘The Old Axolotl’ van Jacek Dukaj.
Terwijl George met ‘Narcos’ een verbluffende reeks wist op te leveren, weet hij dat niet helemaal te doen met ‘Into the Night’. Zo moet je dan ook geen mind-blowing staaltje diepliggende intriges verwachten, zoals we gewend zijn van pakweg ‘De Dag’ of ‘De Twaalf’, maar eerder een probleem-oplossing scenario waar nieuwe personages en problemen om de haverklap opduiken. In dat opzicht lijkt de reeks nog het meest op die andere apocalyptische serie: ‘The Walking Dead’.
Het zijn dan ook de cliffhangers, problemen en discussies over het leiderschap die de reeks domineren, maar echt memorabel wordt het nooit. Showrunner Jason George gunt ons bij de start van iedere aflevering weliswaar een blik in het pre-apocalyptische leven van de passagiers en crew – daar zien we o.a. Reinhilde Decleir opduiken – doch lijkt het allemaal eerder onbelangrijk en bijkomend. Al is dat ook helemaal niet de essentie van deze reeks.
Met ‘Into the Night’ brengt Netflix een reeks die het ongetwijfeld goed zal doen. Ook wij keken de zes korte afleveringen van zo’n 40 minuten uit op een kleine 24 uur én u zal dat ongetwijfeld ook doen. Het verhaal weet je meteen mee te sleuren in de woeste zee van problemen. Gaan we ‘Into the Night’ over enkele maanden opnieuw bekijken? Waarschijnlijk niet. Al kijken we ergens toch wel uit naar een tweede seizoen.