More

    RECENSIE | Froukje @ AB Club: dansbare popmuziek en zwetende lijven vulden de zaal (★★★★)

    RECENSIE | Froukje @ AB Club: dansbare popmuziek en zwetende lijven vulden de zaal (★★★★)

    -

    Amper 19 jaar is ze. Toch vulde de Nederlandse zangeres Froukje Veenstra met gemak de AB Club. Tijdens de volgens ons té korte set werd er gedanst, gezweet en betoverd.

    Een intiem publiek stond gisterenavond te popelen om Froukje te ontvangen, die slechts vorig jaar doorbrak bij het grote publiek. De eerste tonen weerklonken met Groter dan ik: een lied met een sterke boodschap dat in een zeemzoet jasje vol dancy tunes werd gestoken. “Ik wil een toekomst, een huis én een kind.” De 20-jarige is duidelijk niet bang om haar bezorgdheid, en die van de rest van haar generatie, over de klimaatcrisis te uiten.

    Met deze show als aftrap van haar tour was Veenstra minstens even enthousiast als het publiek zelf. “Brussel, jullie zijn fucking lekker”, riep ze uit. Froukje amuseerde zich te pletter op het podium en dat was heerlijk om te zien. Met haar verlegen glimlach, weelderige rode lokken en jong enthousiasme palmde ze de zaal in. Een paar nummers later mocht haar blazer al uit. Begrijpelijk, want het zweet liep op dit punt al letterlijk en figuurlijk van de muren.

    Funky beats en poppy synths

    Een warme oproep om de handjes in de lucht te steken — wat de zaal natuurlijk met veel enthousiasme beantwoordde —  zorgde voor een grappig moment tijdens de show. Verder praatte de zangeres niet veel tussen de nummers door. Een gemiste kans, aangezien de set gerust vijftien minuutjes langer had mogen duren. Froukje had ons moeiteloos met elk gesproken woord kunnen verleiden.

    In haar mega-hit Onbezonnen stak de zangeres dan weer een verrassend element: een breakdown waarin ze de tekst met een wat sinistere autotune versneld zong, geïnspireerd op de donkere fluitstertonen van Billie Eillish. De jonge fans konden deze ruwe kant van Froukje wel smaken. Hopelijk horen we meer van dit in de toekomst.

    De song Licht en donker was een schot in de roos, het publiek haalde spontaan de zaklantaarns boven. Wie op dit moment nog niet overtuigd was van Froukjes krachtige stem, was dat nu wél. De band zorgde dan weer voor funky beats die elke indiepopliefhebber kon smaken. Een mix van poppy synths en punkrock gitaartunes creëerde een originele sound.

    Ik wil dansen!

    Naast de al bekende nummers speelde Veenstra ook enkele nieuwe. Met Zonder gezicht en Uitzinnig toonde de anders zo uitgelaten zangeres haar breekbare kant. De reactie van de zaal was gemengd. De nieuwere nummers klonken soms iets te voorspelbaar en melig, zeker in contrast met haar gevatte teksten op haar dansbare songs. Een deel van het publiek praatte door de nummers heen, maar andere fans legden hen al snel het zwijgen op.

    Er was slechts één nummer dat de zaal helemaal stil kreeg. Ik ben bang, een intieme song waarin Froukje haar struggles met zelfacceptatie omschrijft. “Ik vrees dat niemand me ooit zal kennen zoals ik me ken”, klonk het bitter eerlijk. Haar zwoele, ietwat hese stem kwam perfect tot uiting in dit lied. Onder eigen begeleiding op gitaar ontroerde ze de hele zaal.

    Wanneer de zangeres tijdens een van haar stevigere nummers onverwacht vroeg om met z’n allen te gaan zitten en tegelijk recht te springen, volgde de zaal enthousiast. Zo weet Froukje op jonge leeftijd al duidelijk hoe ze op een publiek moet inspelen. Dat bewees ze nog maar eens met haar bekendste lied Ik wil dansen. Ze schreef het nummer tijdens de harde lockdownmaanden en vatte perfect de mix van emoties die we toen voelden. Wanneer de eerste tonen door de speakers knalden, konden we haast onmogelijk stil blijven staan. De hele zaal danste dan ook alsof de lockdowns nog maar een oude herinnering waren.

    Twee bisnummers voor de prijs van één

    Met haar laatste single Niets tussen toonde Froukje nogmaals haar veelzijdigheid als artiest. In de vorige nummers kwam de zangeres nog braaf over, maar nu straalde ze maturiteit en sensualiteit uit. Het nummer viert de liefde, zoals je ook kan zien in de omstreden videoclip waarin ze tongzoent met een vrouw. Op het podium haalde de Hollandse met veel nonchalance haar meest sensuele dansmoves boven voor deze knallende afsluiter.

    Het publiek was duidelijk niet voldaan en schreeuwde om een bisnummer. Gelukkig moesten ze daar niet lang op wachten. Twee nieuwe nummers weerklonken al snel door de zaal. Na Liever met jou benadrukte de Hollandse hoe fijn het was om hier weer samen te kunnen zijn. It sure was, Froukje!

    Veenstra speelde een korte maar overtuigende set die bijna vlekkeloos verliep. Haar stem schoot nooit te kort en was, op enkele songs na, perfect afgestemd op haar band. Enkel een extra portie podiumprésence en bij momenten wat pit had deze performance naar een nog hoger niveau kunnen tillen.

    Froukje bewees maar weer eens dat ze veel meer is dan enkel dat piepjonge, ietwat naïeve meisje dat in 2020 doorbrak met het protestlied Groter Dan Ik. Toen wilde ze de wereld veranderen, nu wil ze die vooral veroveren. En daarvoor is ze goed op weg!

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie