Vanaf gisteren is de documentaire van de Brusselse zangeres Angèle te zien op Netflix. De documentaire toont stukjes uit haar persoonlijke leven: van haar tegenslagen tot haar samenwerking met popster Dua Lipa en van haar jeugd tot haar coming out – je komt alles te weten. Deze documentaire toont je alle fraaie, maar vooral minder fraaie kanten van het leven als popster.
Als fan van de Brusselse zangeres, moet ik toegeven, dat m’n verwachtingen voor deze documentaire hoog lagen. Al kon ze de verwachtingen moeiteloos overtreffen. In de 80 minuten durende documentaire komen bijna alle tegenslagen uit Angèles leven aan bod. Het levert een boeiend beeld op van het leven van de popster. Zo wordt duidelijk dat een leven met veel succes en faam, ook niet over rozen gaat.
Dagboeken
De documentaire gaat van start aan het begin van de lockdown. Angèle zit er even werkloos bij en bladert door haar dagboeken. Aan de hand van die schriftjes, die ze al heel haar leven bijhoudt, wordt duidelijk hoe Angèle zich in bepaalde levensfases voelde. Je ziet bijvoorbeeld hoe slecht ze zich voelde wanneer haar vader wou dat ze piano spelen serieus nam en niet alleen als hobby zag: “Ik hou van pianospelen, echt, maar het zal nooit mijn beroep worden.”
Daarnaast zien we ook hoe Angèle op professioneel vlak gegroeid is. Van zangfilmpjes op Instagram tot optreden in cafés en uiteindelijk het voorprogramma van de Franse rapper Damso. Al was dat laatste niet meteen een succes. Bij het eerste optreden werd ze uitgejoeld en uitgescholden door Damso’s fans. Toch gaf ze niet op, ondanks dat ze geen appreciatie kreeg van het publiek. Het levert een leerrijk en eerlijk beeld op van de zangeres: ook de grootste popsterren worden niet meteen met open armen ontvangen. Falen is iets dat bij het leven hoort en dat wordt in deze documentaire meer dan duidelijk.
Coming out
Op een bepaald moment krijg Angèle een relatie met een meisje. Ze wil graag zelf uit de kast komen, maar de pers is haar voor. Ook dit stuk in de documentaire is pijnlijk om te zien. Ze krijgt niet eens de kans om zelf uit de kast te komen bij haar omgeving. Wanneer ze haar oma belt en zegt dat ze iets moet vertellen krijgt ze meteen het antwoord “Nee, dat hoeft niet. Ik weet het al”.
Halfnaakt in de Playboy
De pers is niet mals geweest met Angèle. Ook wanneer de Playboy haar vraagt voor een fotoshoot gaat het fout. Ze verzekerden haar dat ze hun imago wouden veranderen en Angèle dus niet naakt en verleidelijk op de foto zou moeten. Toch wordt er een expliciete foto gemaakt van Angèle in ontbloot bovenlichaam met enkel twee paprika’s die haar bedekken. Angèle zegt na het bekijken van die foto dat die absoluut niet in het magazine mag staan. Wanneer ze het exemplaar in de winkel ziet liggen staat er exact die foto in. Op dat punt breekt ze helemaal. In de documentaire zitten spraakmemo’s die ze toen heeft ingesproken. Al huilend legt ze uit wat er gebeurt is. Ook dit stuk is hartverscheurend.
Angèle haatte het dat ze altijd werd gezien als ‘dochter van’, aangezien haar ouders, Marka en Laurence Bibot, ook optraden. Later werd ze gezien als ‘zus van’ haar broer en rapper Roméo Elvis. Wij zijn van een ding zeker: voor ons is ze helemaal niet ‘dochter van’ of ‘zus van’ maar gewoon Angèle.