Vandaag werden de CIM-luistercijfers van 1 juli tot 31 oktober bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat Qmusic de tweede grootste zender van Vlaanderen blijft. Studio Brussel gaat er opnieuw op vooruit, na eerdere zwakke cijfers.
Qmusic is marktleider bij alle Vlamingen tussen 18 en 54 jaar met 21,1% marktaandeel. De radiozender blijft de tweede grootste zender met 13,8% marktaandeel bij het brede publiek (12+) en bereikt elke dag 1 op de 5 Vlamingen (848.644). Ook op de zenderdoelgroep 18 – 44 jarigen houdt Qmusic het marktleiderschap van de vorige meting in de zomer (23,5%) vast met 23,8% marktaandeel.
Joe bereikt een half miljoen luisteraars (501.000) per dag en groeit bij de zenderdoelgroep 35- tot 54-jarigen van 12,3% naar 13% marktaandeel. Bij het brede publiek (12+) blijft Joe op koers met 9% marktaandeel. An Caers, directeur radio: “Q sounds better with you! Een wel heel toepasselijke slagzin, want Qmusic verstevigt haar marktleiderschap en dat hebben we alleen maar te danken aan onze 850.000 dagelijkse luisteraars. Ook Joe zet een mooi resultaat neer met een half miljoen luisteraars elke dag en blijft meer en meer frisse veertigers aanspreken. Het is fijn om het jaar op deze manier af te sluiten.”
Joe Christmas House
Sinds vrijdag 13 december weerklinken bij Qmusic de 1000 favoriete platen van luisteraars in de nieuwe Favoriete 1000. De Qmusic-dj’s tellen af naar nu vrijdag 20 december, want dan maken Maarten & Dorothee bekend wat het meest favoriete nummer allertijden is van de Q-luisteraar.
Joe staat in december volledig in het teken van jingles and bells. De Joe-dj’s maken nog tot 31 december live radio vanuit het Joe Christmas House op de Grote Markt in Antwerpen. Wie maar niet genoeg kan krijgen van de beste kersthits, kan ook 24/7 afstemmen op de digitale zender Joe Christmas.
VRT-radio: Studio Brussel stijgt, MNM daalt
Na zwakke cijfers in de zomer kent Studio Brussel opnieuw een stijging in marktaandeel. In de groep 12+ stijgt Studio Brussel van 9,2% (mei – augustus 2019) naar 10,4% (juli – oktober 2019). Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dat een daling van 0,2%. MNM gaat van 11,1% deze zomer, naar 10,1% nu. Ten opzichte van 2018 is dat wel een stijging van 1,3%, toen had de jongerenzender slechts 8,8% marktaandeel. Radio 2 verliest terrein, maar blijft nog steeds de grootste radiozender met 28,4%. In dezelfde periode vorig jaar had Radio 2 nog 30,1% marktaandeel.
Els Van de Sijpe, manager VRT-radio: “Onze netten blijven sterk in een digitaliserend radio- en audiolandschap met meer aanbod en meer spelers. Een mooi voorbeeld is Radio 1 dat een marktaandeel van 7,5 procent laat optekenen. In september lanceerden we Radio 1 Select, waarbij we alle korte audiofragmenten online aan de luisteraars aanbieden, via de site en de Radio 1 app. De afgelopen maanden maakten bijna 100.000 mensen gebruik van deze nieuwe service. Dat zie je niet meteen in de klassieke luistercijfers. We blijven met VRT radio inzetten op digitale initiatieven. Bovendien werden onze merken-apps samen al 1,5 miljoen keer gedownload, en kijken we uit naar een straf eindjaar met na De Warmste Week ook nog de 1000 klassiekers bij Radio 2, De Tijdloze bij Studio Brussel en Winter in Wenen bij Klara, acties die zowel op radio als digitaal erg gesmaakt worden.”