Negen jaar naar na Pixar’s Inside Out mogen we weer in het hoofd van Riley duiken in Inside Out 2. We maken kennis met nieuwe emoties en ontdekken wat er omgaat in het hoofd van een puberend tienermeisje.
In Inside Out (2015) werd het verhaal verteld van 11-jarige Riley en hoe haar vijf kern-emoties (Joy, Sadness, Anger, Disgust en Fear) omgingen met Riley’s turbulente levensveranderingen. De film werd veel geprezen omdat het op een heel toegankelijke manier verschillende emoties en hun doel uitlegt. Om dit zo helder mogelijk uit te leggen, werkte Pixar samen met wetenschappers die de werking van emoties en het brein duidelijk maakten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de film door veel psychologen en therapeuten ook gebruikt wordt om zowel kinderen als volwassenen meer inzicht te geven in hun eigen emoties en ervaringen.
Ook voor Inside Out 2 (2024) hebben ze met wetenschappers samengezeten bij het creëren van de nieuwe emoties. Initieel werden er veel verschillende emoties overwogen, maar uiteindelijk zijn er vier nieuwe die hun weg naar de film hebben gevonden: Anxiety (een angstig personage dat Riley beschermt van dingen die ze niet kan zien), Envy (een klein figuurtje dat schaamteloos zegt wat ze wil), Embarassment (een heel verlegen personage die zich graag verstopt in zijn grote trui) en Ennui (ofwel verveling, die zich onverschillig afzijdig houdt). Zij vervoegen de originele emoties wanneer Riley 13 wordt en aan haar puberteit begint. Wetenschappers waren echter niet de enigen met expertise die werden opgeroepen bij het maken van de film. De makers stelden namelijk een groep tienermeisjes samen die tijdens verschillende fasen van het productieproces feedback konden geven. Zo vertelden de meisjes welke elementen van de film resoneerden met hen en op welke manier zij verschillende dingen ervaren. Een doordachte, maar vooral slimme zet van regisseur Kelsey Mann.
Het verhaal
De draad wordt opgepikt twee jaar na het einde van de originele film. Riley is 13 jaar nu, de kern-emoties kunnen het goed met elkaar vinden en zijn volledig op elkaar ingespeeld. Er wordt ook een nieuw persoonlijkheidsconcept toegevoegd, namelijk het Zelfbewustzijn (Sense of Self). Riley’s Zelfbewustzijn zegt “I’m a good person” en is opgemaakt uit verschillende herinneringen die dit bevestigen. Ze is dan ook nog steeds het lieve, behulpzame, vrolijke meisje zoals we haar in de eerste film hebben leren kennen. Voorlopig.
De rust wordt namelijk verstoord wanneer midden in de nacht het “puberty-alarm” afgaat en de gevoelsconsole wordt vervangen door een nieuwe hypergevoelige versie. Deze zorgt ervoor dat elke reactie gestuurd door een emotie overdreven tot uiting komt. Vrijwel herkenbaar en kenmerkend voor puberende tieners. Niet veel later komen de nieuwe emoties dan ook aanzetten, onder leiding van Anxiety. Zij denkt alwetend te zijn over hoe ze Riley veilig moet houden en neemt meteen het wiel over van Joy. In die mate dat de kern-emoties door de nieuwe garde worden verbannen uit Head Quarters, waar alle beslissingen genomen worden. Dit gebeurt echter nadat Anxiety Riley’s Zelfbewustzijn heeft losgetrokken en van plan is een nieuw Zelfbewustzijn te maken. Eentje dat voldoet aan de wensen van anderen en ervoor zorgt dat ze niet alleen achtergelaten wordt. Maar dit draait niet uit zoals ze gehoopt hadden.
Intussen proberen Joy en de anderen de weg terug te vinden naar Head Quarters maar ook dit loopt niet van een leien dakje en gaat bovendien gepaard met enkele hartverscheurende realisaties die onvermijdelijk horen bij opgroeien.
Een groot succes?
Hoewel de film in België pas vanaf 19 juni te bekijken was in de zalen, heeft het er in Amerika al een zeer succesvol weekend opzitten. De film is met zijn $155m dollar (meer dan €144,5m) namelijk de best presterende film van 2024 en heeft de tweede grootste opening in Disney/Pixar-geschiedenis, vlak na The Incredibles 2 (2018). Zowel marketing speelt hier een rol in, maar ook de thematieken die de film aanhaalt. In een maatschappij waarin men het taboe rond mentaal welzijn aan het doorbreken is, geeft Inside Out 2 een eerlijke kijk op de mentale struggles die we allemaal wel eens doormaken. En hoewel dit zeker niet de eerste en enige Disney/Pixar-film is die dit soort onderwerpen aanhaalt, is het wel de eerste die het zo expliciet uitlegt. Het is een film die ons leert dat het Zelfbewustzijn geen star gegeven is, maar eerder dynamisch en dat je fouten mag maken, en desondanks nog altijd een goed persoon kan zijn. Bovenal is Inside Out 2 opnieuw een film die ons leert om alle delen van onszelf te omarmen en met medeleven te leren kijken naar onszelf.
Inside Out 2 is vanaf 19 juni te bekijken in alle bioscoopzalen in België