Tijdelijke schoonheidsingrepen zoals fillers en botox zijn booming business. Vooral op Instagram worden foto’s van volle lippen en opgevulde jukbeenderen volop gepost en geliket. Verlagen social media op die manier de drempel naar esthetische ingrepen? En gaan fillers en botox het gezicht van een nieuwe generatie bepalen?
Pano wil weten waar het succes van deze injectables vandaan komt. De 21-jarige Ruth verwoordt het zo: “Ik was 15 en dan komt Instagram als een bom. En Kylie Jenner, mijn leeftijdsgenote, was daar opeens, met mooie volle lippen, waarvan je ook ziet dat ze opgespoten zijn, dat het niet van nature is. Dus dan dacht ik: “als zij mooi kan zijn, dan ik ook”.
We gaan praten met jonge fans van botox en fillers die nog moeilijk zonder dat spuitje kunnen. Aan de botox nog voor de eerste rimpel zichtbaar is en blij zijn met je nieuwe lippen alsof het een accessoire is, we horen het allemaal. “Als je het niet goed vindt, kan je het altijd laten dissolven eigenlijk, zodat het minder is. Dat vind ik er wel goed aan, dan zet je de stap sneller”, zegt één van de meisjes die we ontmoeten op een echte fillerparty.
Maar is het allemaal wel zo onschuldig? Pano gaat undercover in de achterkamertjes van de filler- en botoxwereld en onderzoekt of alles daar wel zo wettelijk verloopt.
Pano, woensdagavond om 21.25u op Eén