More

    Opiniestuk | Benefietactie Consortium 12-12: waarom nu?

    Opiniestuk | Benefietactie Consortium 12-12: waarom nu?

    -

    OPINIESTUK – Televisie – en radiozenders in Vlaanderen slaan morgen de handen in elkaar. DPG Media, VRT, SBS en Mediahuis verzamelen samen geld in ten voordele van Consortium 12-12. Het geld gaat naar projecten om de Oekraïense vluchtelingen te steunen. Maar wat is reden hierachter? 

    Het is een mooie actie, Oekraïne 12-12. Eén, VTM en Play4 maken samen een programma om geld in te zamelen voor de Oekraïense vluchtelingen. De drie gezichten van de zenders: Danira Boukhriss Terkessidis, Koen Wauters en James Cooke presenteren het programma.

    Ook de radiozenders Radio 2, MNM, Studio Brussel, Qmusic, Joe en Nostalgie slaan de handen in elkaar. Presentatoren van verschillende zenders vormen voor een keer samen een duo. Ze trekken het land rond om geld in te zamelen.

     

    Dit bericht op Instagram bekijken

     

    Een bericht gedeeld door VTM (@vtm.be)

    Waarom Oekraïne

    Je kan er kritiek op uiten. Waarom wordt er voor de Oekraïense vluchtelingen zo massaal veel geld ingezameld? En waarom niet bij de asielcrisis in 2015? Het wekt een gevoel op dat de Oekraïense vluchtelingen een andere behandeling krijgen dan de vluchtelingen die in 2015 Europa toekwamen. Het is ook zo. Syrische vluchtelingen zijn behandeld als gelukzoekers. Het zijn indringers. Terwijl we Oekraïners nu met open armen ontvangen. Meer nog. We nemen ze mee in huis. Een verklaring kan zijn: Oekraïne is een land in Europa. Ze willen al enkele jaren om een EU-lidmaatschap. Ze zijn geen vluchtelingen met een andere cultuur. 84% van de bevolking in Oekraïne zijn christenen. Belgen voelen zich meer verbonden. Zonder een politieke voorkeur uit te spreken, kan ik me wel aansluiten bij de uitspraak van Vooruit-politicus Ben Seger: “een bom op uw hoofd in Syrië doet evenveel zeer als een bom op uw hoofd in Oekraïne”.

    De zenders geven hun reclame-inkomsten weg aan Consortium 12-12. Meer inkomsten is dus niet de reden van deze unieke samenwerking. Een beweegreden kunnen de kijkcijfers zijn. Die dalen alsmaar meer door de komst van grote streamingsdiensten zoals Netflix en Disney+. Iedereen kent iemand die een Oekraïense vluchteling helpt. Daardoor krijgen we meer de neiging om ook te helpen. Zenders voelen dat het onderwerp leeft onder de bevolking. Net zoals de coronacrisis een hele tijd het gespreksonderwerp was. Ook hier speelden alle zenders op in.

    Geld speelt hier geen rol. Meer zichtbaarheid in een landschap waar ze met moeite overleven, kan wel een motivatie zijn.

    De radioshow is tussen 6 uur ’s morgens en 21 uur ’s avonds te beluisteren op de stations van Radio 2, MNM, Studio Brussel, Qmusic, Joe en Nostalgie. 

    Het televisieprogramma gaat vanaf 20u40 van start op VTM, VRT en Play4 en duurt een anderhalf uur.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie