More

    Ontdek de vierde generatie SKODA OCTAVIA (2020)

    Advertentie
    Advertentie

    -

    Nog beter, ruimer, veiliger, meer geconnecteerd en emotioneler dan ooit: met de lancering van de vierde generatie van zijn bestseller heeft ŠKODA een nieuwe dimensie bereikt. De nieuwe OCTAVIA is langer en breder dan zijn voorganger, heeft een nog grotere koffer en is emotiever dankzij de nieuwe ŠKODA-designtaal.

    De vierde generatie sinds de lancering van de moderne OCTAVIA in 1996 zal de modellijn nog verder vestigen als het hart en de motor van het merk en als het bestverkochte model. Met meer dan zeven miljoen verkochte exemplaren is hij de bestverkochte ŠKODA ooit en is hij al vele jaren een echt icoon, zowel in zijn Tsjechische thuisland als in talrijke andere markten van de wereld. De redenen daarvoor liggen voor de hand: hij pakt uit met een modern design en technologie, is efficiënt, extreem praktisch en hoogkwalitatief. Daarenboven biedt hij een uitzonderlijk hoeveelheid ruimte en een superieure hoeveelheid waar voor zijn geld.

    Groter, ja nog groter

    De nieuwe OCTAVIA is nog verder gegroeid en dankzij nieuwe proporties en de jongste ontwikkelingen in ŠKODA’s designtaal is hij nog emotiever en dynamischer dan zijn succesvolle voorganger. Met een lengte van 4.689 millimeter is de hatchback 19 millimeter langer en de COMBI 22 millimeter langer dan het model van de derde generatie. De breedte is met 15 millimeter toegenomen. De kofferinhoud van de COMBI, die de grootste is in zijn segment, is met 30 liter gegroeid tot 640 liter. De hatchback heeft een inhoud van 600 liter, 10 liter meer dan in de vorige generatie. De nieuwe voorschort en de messcherpe, smalle nieuwe koplampen zijn een visuele lekkernij en zijn standaard uitgerust met LED-technologie voor de dimlichten, de grootlichten en de dagrijlichten. De achterlichten, remlichten en mistlampen gebruiken eveneens LED-technologie.

    © SKODA

    Nieuw interieurconcept met sfeerverlichting

    In het nieuw ontworpen interieur biedt de OCTAVIA een nieuw, tweespaaks stuurwiel dat als optie verwarmd is. In de multifunctionele versie heeft het nieuwe dashboard bedieningsknoppen en geribbelde draaiwieltjes waarmee een bestuurder in totaal 14 verschillende functies kan bedienen zonder de handen van het stuur te halen. Het dashboard, dat eveneens is hertekend, is modulair en opgedeeld in verschillende niveaus en heeft een groot vrijstaand centraal scherm. De middenconsole is elegant, sober en gesierd met chroomdetails, net zoals de nieuwe deurpanelen en klinken. Nieuwe, zacht aanvoelende materialen geven het interieur een premiumlook. De nieuwe LED-sfeerverlichting licht de voordeuren, het dashboard en de voetenruimte indirect uit. De bestuurder kan kiezen uit tot 30 RGB-kleuren en kan zelfs andere kleuren toewijzen aan het dashboard en de voordeuren dan aan de voetenruimte. Bovendien is er keuze uit op elkaar afgestemde lichtscenario’s.

    © SKODA

    Head-updisplay en rugvriendelijke stoelen

    Als optie beleven de bijzonder rugvriendelijke Ergostoelen, die onder meer een elektrische massagefunctie bieden, hun debuut bij ŠKODA. In de topversie zijn ze ook geventileerd en krijgen ze een goedkeuringscertificaat van de Duitse Campagne voor Gezondere Ruggen. Het optionele head-updisplay is een andere nieuwigheid voor een ŠKODA. Het projecteert de belangrijkste informatie zoals de snelheid, navigatie, gedetecteerde verkeersborden en geactiveerde rijhulpsystemen rechtstreeks op de voorruit, die als optie verwarmd kan zijn. Een Climatronic met drie zones is voor het eerst te verkrijgen in de OCTAVIA. Via het optionele sleutelloze toegangssysteem KESSY kan nu om het even welke van de vier deuren van de auto als eerste worden geopend. De standaarduitrusting omvat verder elektrische zijruiten en een elektromechanische parkeerrem. De ŠKODA OCTAVIA is nu ook verkrijgbaar met akoestische zijruiten vooraan, die de weggeluiden in de passagiersruimte nog verder verminderen.

    © SKODA

    Nieuwe veiligheidssystemen

    Verder beleeft ook een heel gamma aan nieuwe veiligheidssystemen zijn debuut bij ŠKODA, zoals Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Exit Warning en de Local Traffic Warning-functie. Andere nieuwe elementen voor de OCTAVIA zijn Area View, Side Assist en Predictive Cruise Control, die samen met de gemoderniseerde versies van Traffic Sign Recognition, Adaptive Lane Assist, Traffic Jam Assist en Emergency Assist het breedvoerige Travel Assist vormen. Met behulp van Hands-on Detect controleert dit systeem bovendien of de bestuurder het stuurwiel steeds vastheeft. Tot negen airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder en zijdelingse airbags achterin, beschermen inzittenden bij een ongeval.

    © SKODA

    Nieuwe alternatieve aandrijflijnen: plug-inhybride en CNG

    Voor het eerst omvat het aanbod een plug-inhybride, de OCTAVIA iV, en de OCTAVIA RS iV (zie pagina 18). In de OCTAVIA iV ontwikkelen een 1.4 TSI-benzinemotor en een elektromotor een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). De lithium-ionhoogspanningsbatterij met een capaciteit van 37 Ah, goed voor 13 kWh aan energie, maakt in de WLTP-cyclus een elektrisch rijbereik mogelijk van tot 60 kilometer. Sommige van de verder geoptimaliseerde benzinemotoren zijn nu uitgerust met innovatieve mildhybride technologie, terwijl de dieselmotoren van de jongste EVO-generatie zijn en tot 80 procent minder stikstofoxide uitstoten. Deze overvloed aan motoren is er in vermogens van 81 kW (110 pk) tot 150 kW (204 pk). Met 17,7 kilo aardgas (CNG) in zijn tanks kan de OCTAVIA G-TEC tot 523 kilometer afleggen in zijn milieuvriendelijke en efficiënte CNG-modus.

    De e-TEC-varianten met de jongste generatie EVO-benzinemotoren 1.0 TSI of 1.5 TSI zijn uitgerust met mildhybride technologie wanneer ze aan een DSG gekoppeld zijn. Via een riemaangedreven startmotor van 48 volt en een lithium-ionbatterij van 48 volt kan remenergie worden gerecupereerd om de verbrandingsmotor te ondersteunen met een elektrische boost of om uit te rollen met een volledig uitgeschakelde motor.

    De 2.0 TDI EVO-dieselmotoren passen een nieuwe ‘twin dosing’-uitlaatgasnabehandeling toe waarbij AdBlue® specifiek voor de twee achter elkaar opgestelde katalytische omvormers wordt geïnjecteerd. Dynamic Chassis Control met Driving Mode Select – een optie – heeft nu een schuifknopbediening in de verschillende rijmodi waarmee de bestuurder individuele parameters zoals de ophanging, de demping en de stuurijking of de werking van de DSG kan aanpassen aan de eigen voorkeur.

    © SKODA

    Innovatieve SKODA-elementen

    Voor dieselmodellen omvat de waaier aan typische Simply Clever-elementen van het merk ook een gemakkelijke vulbuis voor AdBlue® zodat die ook kan worden gevuld met een tankpistool voor vrachtwagens. Achterin zijn voor het eerst in een ŠKODA twee smartphone-bergvakjes op de rugleuning van de voorstoelen aangebracht. Het Sleep Pack voor de achterbank is nu ook een optie voor de OCTAVIA COMBI. Aanvullend kan het licht worden buitengehouden met nieuwe, oprolbare zonneschermen. In zowel de hatchback als de OCTAVIA COMBI zit een multifunctioneel bergvak onder de kofferklep. In dat laatste model zit bovendien een automatisch oprollend bagagescherm. Het bergvak in de voordeuren kan nu ook worden uitgerust met een sneeuwborstel in plaats van de gebruikelijke paraplu. De trechter die is geïntegreerd in het deksel van het ruitensproeiervloeistofreservoir is nog een andere nieuwigheid voor de OCTAVIA.

    © SKODA
    BronSkoda
    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie