More

    DPG Media, bedrijf boven VTM en Q2 digitaliseert: 145 banen in gevaar

    Advertentie

    DPG Media, het moederhuis boven televisiezenders VTM, Q2, radiostation Qmusic en verscheidene nieuwsmerken zet in op digitalisering en past hierdoor zijn organisatie aan. Het bedrijf is het resultaat van een fusie tussen Medialaan en De Persgroep Publishing. Door de reorganisatie komen 145 banen in gevaar, zo wordt in een persbericht meegedeeld. 

    Het wordt al langer aangekondigd. De televisiemarkt is in volle transformatie. Klassieke televisiebedrijven hebben moeite om in de snel veranderende markt bij te benen. “Het snel groeiend aanbod van digitale televisie- en videoplatformen verandert het kijkgedrag en het zakelijk model van televisie. Het concurrentieveld is ook sterk veranderd met de komst van globale spelers zoals Netflix, Apple en Disney. Dit stelt lokale spelers voor grote uitdagingen”, zo zegt DPG Media zelf in een persbericht.

    Doorgedreven digitalisatie

    De afgelopen jaren investeerde DPG Media reeds in zijn digitale transformatie, zoals gratis videoplatform VTM GO. Het bedrijf kiest naar eigen zeggen nu voor “een doorgedreven digitalisering en een aanpassing van de tv-organisatie”. DPG Media tekende daarom een toekomstplan uit die naast investeringen in digitalisering ook een reorganisatie omvatte. Het plan werd vandaag aan de Ondernemingsraad aangemeld en omvat “de mogelijke afbouw van 145 bestaande jobs”. Ook in het directieteam en het management worden de zaken vereenvoudigd.

    Het bedrijf kondigt samen met de intentie tot ontslagen ook nieuwe jobs aan. Zo gaat DPG Media op zoek naar een 50-tal nieuwe krachten, voornamelijk digitale profielen. Waar mogelijk komen de huidige medewerkers als eerste in aanmerking voor deze nieuwe vacatures om het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken.

    Kris Vervaet, CEO DPG Media België: “In een mediasector die in sneltempo verandert, is het van vitaal belang om ons bedrijf aan te passen aan de nieuwe gewoontes en gebruiken van consumenten en adverteerders. We hebben reeds een aantal belangrijke stappen gezet in de transformatie van ons bedrijf, maar gezien de toenemende concurrentie op internationaal vlak, is het noodzakelijk om de investeringen in onze digitale video- en televisie-activiteiten op te voeren. We evolueren naar een nieuw zakelijk model en dat vergt fundamentele wijzigingen in onze organisatie en werkwijze. We hebben behoefte aan nieuwe competenties om succesvol te kunnen innoveren, maar we moeten ook veel efficiënter worden in onze klassieke televisiebusiness. We hebben een nieuwe, toekomstgerichte organisatie uitgetekend die wezenlijk verschillend is van de huidige. De impact op het bedrijf is substantieel en we beseffen maar al te goed dat dit geen makkelijke boodschap is voor onze mensen.  We zullen er dan ook alles aan doen om dit transformatieplan samen met de sociale partners zo respectvol mogelijk uit te werken. We blijven daarnaast inzetten op het opleiden van onze collega’s zodat ze in een veranderende sector hun vak kunnen doen. Als mediabedrijf moeten we het immers hebben van de expertise, de passie en de creativiteit van onze mensen.”

     
    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer