Streamingsbedrijf Netflix heeft 200.000 abonnees verloren. Ondertussen maakt het bedrijf plannen om het tij te keren. Zo zou er een nieuwe abonnementsformule komen.Â
Netflix kampt met moeilijkheden. Het streamingsbedrijf heeft het voorbije kwartaal 200.000 abonnees verloren. Dat wijten ze aan vier factoren. Zo onthullen ze, in een brief aan aandeelhouders, dat 100 miljoen huishoudens gebruik maken van een ander Netflix-account. Dat betekent dat bovenop de 222 miljoen betalende abonnees er 100 miljoen huishoudens gratis gebruik maken van Netflix. Als oplossing test het bedrijf in een aantal landen, waaronder Chili, Peru en Costa Rica, een nieuwe formule uit waar je aan een verlaagde prijs extra leden kan toevoegen aan een account.
Andere streamingdiensten
Bovendien ziet Netflix de toenemende concurrentie van andere streamingdiensten met lede ogen aan. De voorbije jaren besloten filmstudio’s hun films en series niet meer aan Netflix te verkopen, maar bij hun eigen streamingdienst uit te brengen. Onder meer Disney, maar ook HBO en Paramount hebben nu een eigen streamingdienst. Positief is dat Netflix nog steeds de grootste is. In de Verenigde Staten beschikken ze over het grootste marktaandeel op vlak van televisietijd.
In ons land is Netflix nog steeds de grootste, dat blijkt uit de Digimeter van IMEC. Netflix staat op de eerste plaats (49%). Disney+ (16%) en Streamz (11%) staan op de respectievelijke tweede en derde plaats. Amazon Prime Video (6%) sluit het rijtje af. Al is op te merken dat de catalogus van Amazon Prime Video voorlopig nog erg beperkt is. De komende tijd lijken ze wel meer in te zetten op België en Nederland, met onder meer een eerste Belgische Amazon Original die ze samen met Eén maken.
Ook de stijgende inflatie en de Russische invasie in Oekraïne speelt een rol in de dalende cijfers. Zo besloot Netflix in maart hun diensten in Rusland op te schorten. Tenslotte wijt Netflix de lagere groei aan factoren die ze niet in de hand hebben, zoals stijgende kosten voor data.
Netflix met reclame
Reed Hastings van Netflix hoopt het tij te keren door een nieuwe abonnementsformule toe te voegen. Zo zou Netflix een goedkopere formule willen aanbieden waarop reclame te zien zal zijn. Eerder wou Netflix dat niet toepassen, wegens de bijkomende complexiteit van de implementatie van een advertentiesysteem ten opzichte van een maandelijkse betalende formule. Als reactie op de kwartaalcijfers dook de koers van Netflix met 35% naar beneden.