More

    REVIEW | Lil Nas X is een cross-genre superster, een voortrekker met een boodschap voor de hiphop (★★★★)

    -

    Uit het niets katapulteerde hij zichzelf wekenlang in alle hitlijsten. Old Town Road was het begin van alle succes voor de jonge Lil Nas X. Vrijdag bracht hij zijn langverwachte debuutplaat MONTERO uit.

    Montero Lamar Hill werd in 1999 geboren in het dorpje Lithia Springs in de staat Georgia. Toen hij zich eind 2018 aan muziek waagde en zichzelf de naam Lil Nas X toekende, was hij nog volstrekt onbekend als muzikant. Met een beat die hij van een Nederlandse producer kocht voor zo’n 30 dollar, creëerde Lil Nas X zijn doorbraak. Old Town Road was geboren, ging viraal op TikTok en bleef 19 weken lang op nummer 1 staan in de Amerikaanse Billboard Hot 100.

    In juni 2019 verscheen zijn debuut ep 7, waarmee hij toonde meer te zijn dan een onehitwonder. Hij kwam even later uit de kast en werd door Time opgenomen in de lijst van de 25 meest invloedrijke internetpersoonlijkheden. Afgelopen vrijdag verschijn zijn debuutalbum MONTERO. Een plaat waar hij de balans tussen pop en hiphop perfect mee gevonden heeft.

    Hyper-persoonlijk album

    Vanaf albumopener en single MONTERO (Call Me by Your Name) zet Lil Nas X de toon met zijn tussen hiphop en electropop balancerende songs boordevol verwijzingen naar het leven als zwarte homoman. Van lyric “Shoot a child in your mouth while I’m ridin'”, tot een paaldansscène naar de hel in de videoclip. Lil Nas X durft zichzelf te zijn in de machowereld die de hiphop vandaag nog is.

    MONTERO is dan ook een hyper-persoonlijk album. In DEAD RIGHT NOW heeft Lil Nas X het over zijn vroegere zorgen en mentale problemen. Hoe hij er toen alleen voor stond en diegenen, die er toen niet voor hem waren, er vandaag dankzij zijn succes wel zijn. “If it didn’t go, suicide, wouldn’t be here / Now they all come around like they’ve been here”, zingt hij.

    Of luister eens naar de openhartige twijfels op TALES OF DOMINICA. “Hope my little bit of hope don’t fade away / I’ve been living on an island made from faith”. Al je hoop op één ding vestigen is een gevaarlijk spel, maar zijn hoop op de muziek vestigen, was zijn beste keuze ooit. Al klinken de songs op MONTERO niet voor stuk donker. Het vrolijke THATS WHAT I WANT heeft een innige drang naar liefde onder het oppervlak zitten. Liefde die voor een zwarte homoman uiteraard niet vanzelfsprekend te vinden is, laat staan naar buiten te brengen is.

    Elton, Doja en Megan Thee Stallion

    In ONE OF ME zijn we, naast voorzichtig pianowerk van Elton John, vooral getuige van de sneer die Lil Nas X uitdeelt aan al diegenen die niet in hem geloofden en die dachten dat hij nooit meer zou worden dan die ene hit. Terwijl die song zijn plek verdient, zijn niet al zijn samenwerkingen even subliem. Al zijn niet alle samenwerkingen subliem. Zo heeft SCOOP weinig – zowel tekstueel als muzikaal – om het lijf. Het is een minpunt waar ook Doja Cat geen oplossing voor kan vinden. Ook de – hoogstens middelmatige – samenwerking met Megan Thee Stallion kan ons niet bekoren. Gelukkig krijgen we nog Miley Cyrus te horen. Met AM I DREAMING brengen ze een onweerstaanbaar en emotioneel eindpunt van een sterk debuut.

    Lil Nas X is een ster van vandaag en die racen alsmaar sneller naar de top van de industrie. Denk maar aan de opmars van Billie Eilish of Olivia Rodrigo. MONTERO is een debuut die de hype rechtvaardigt en boordevol catchy songs zit. Van het pophit anthem THATS WHAT I WANT, tot de pop rock op LOST IN THE CITADEL. Lil Nas X zet zich in de kijker als een cross-genre superster. Het is een voortrekker met een boodschap voor de hiphopscène, de wereld en hemzelf en bovenal iemand met veel sterke songs in zijn debuut.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie