De Coca-Cola Sessions in Ancienne Belgique vierde zondagavond zijn tiende verjaardag met een XL-editie. Maar liefst vijf artiesten stonden op de line-up. Wij gingen kijken hoe het er bij Ruby Grace, Tsar B en DVTCH Norris aan toe ging.
Ruby Grace (★★★1/2)
Aangenaam verrast waren we toen we de singles ‘Lipgloss’ en ‘Glitter’ van Ruby Grace te horen kregen. De Hasseltse maakt elektropop die zijn oorsprong in een universum van kleurrijke zoetigheid heeft, maar waar vooral haar prachtige stem in de kijker staat. En die zoete wereld nam ze ook tijdens haar liveshow in de AB Club mee. Ruby Grace, die tijdens het zingen vrolijk van links naar rechts huppelt, lijkt zo uit pakweg Alice in Wonderland te komen. Of moeten we Ruby Grace in Wonderland zeggen?
Naast de opvallende verschijning wist ze ook muzikaal haar mannetje te staan. Zo kregen we ‘Glitter’ in een versie die nét iets harder en zoeter klonk, maar waar vooral de dansbaarheid opviel. Net hetzelfde ontstond bij laatste single ‘Jawbreaker’: dansen werd de regel, stilstaan werd verboden. Ruby Grace is zoet en onschuldig, maar is vooral klaar voor veel meer. Ze wordt ongetwijfeld de volgende popsensatie van ons land (én ver daarbuiten).
Justine Bourgeus leerde je voor het eerst kennen als violiste van School Is Cool. In 2016 zag haar solocarrière het levenslicht met o.a. songs ‘Escalate’ en ‘Swim’. Naarstig timmerde ze verder aan haar solo-pad, dat haar in 2018 tot haar debuut ‘The Games I Played’ leidde.
Tsar B heeft in de loop der jaren flink wat ervaring opgedaan, iets wat duidelijk merkbaar was in de broeierige AB. De band bracht zweterige versies van de excellente R&B tracks die Bourgeus de laatste jaren creëerde. Zo brachten The Subs met laatste single ‘Flesh & Bones’ een herwerking van de originele track van Tsar B. Die versie, hetzij in een rustigere toon, kregen we te horen in AB Club: wat hielden we ervan! Verder werden diep geladen bassen meermaals op de AB Club afgevuurd, met hoogtepunten in de vorm van o.a. ‘Escalate’ en ‘Brazil’. Damn. Tsar B blijft onmiskenbaar dé R&B-elektro Queen.
DVTCH NORRIS (★★★★)
DVTCH NORRIS is de laatste jaren uitgegroeid tot een begrip binnen de Belgische hiphopmuziek. De Antwerpse Fahad Seriki stond zondagavond niet alleen op het podium, maar werd ondersteund door dj en producer Ashley Morgan. DVTCH stond geen moment stil. De man loop, sprong en bewoog als een gek, waardoor hij meermaals tussen de songs op adem moest komen.
De man bracht een show om U tegen te zeggen. DVTCH wist zich vanaf moment één geliefd te maken met zijn spontane bindteksten en grappige hyperactiviteit, maar wist tegelijk ook te knallen met zijn muziek. Zo ging het reeds gevaarlijk hard op tweede ‘Save Us’ en bracht hij ‘Ignorance’ voor de country boys & girls. Beter werd het nog toen DVTCH gezelschap kreeg van Yann Gaudeuille op ‘Seeking Closure’ en ‘Blessed’. Die laatste kregen we trouwens een tweede keer te horen, nadat iemand om “nog eentje” vroeg. Iets waar DVTCH gretig op inging. Samen met Yann ging DVTCH NORRIS er met een knal uit. Het einde van een avond vol talent, waar we ongetwijfeld nog veel van gaan horen.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Ook plaatsen wij via cookies gepersonaliseerde advertenties. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.