Eind november wordt Bart Peeters 60. Hij is niet alleen een absolute radio- en televisievedette en een eeuwige spring-in-‘t-veld, maar ook één van Vlaanderens grootste singer-songwriters. In de laatste aflevering van de negende reeks blikt Belpop terug op zijn rijkgevulde muziekcarrière.
Maandag 4 november om 21.20 u. op Canvas en nu al op het Canvas-kanaal van VRT NU, waar ook de andere afleveringen van dit seizoen nog te bekijken zijn.
De appel en de boom
Bart Peeters groeit op in een artistiek nest. Zijn vader Marcel is acteur en opnameleider bij de BRT. Moeder Suz is lerares met een eigen poppentheater. Reeds op piepjonge leeftijd laat Bart zich opmerken door z’n ongebreidelde creativiteit en muzikale talent.
“Ik denk dat ik, zonder dat ik het woord kende, al heel jong besefte wat passie is. Je volledig smijten op gitaar spelen, drummen… eigenlijk je dromen najagen.” Bart Peeters
Op z’n negende staat hij alleen op het grote podium van het Skiffle-festival in Hove. Als tiener drumt hij in verschillende rockbandjes en samen met UFSIA-studiegenoten Hugo Matthysen, Marc Kruithof en Jan Leyers start hij het covergroepje Beri Beri. Het grote publiek maakt kennis met Bart Peeters wanneer hij als tv-presentator in Vlaanderen en Nederland doorbreekt.
The Radios
Uit één van die televisieshows ontstaat de formatie The Radios, waarmee Peeters, bijgestaan door onder meer de broers Ronny en Robert Mosuse, begin jaren ‘90 alle popcharts aanvoert. Maar na vijf zeer succesvolle jaren en een rist hits is Bart het beu om de popster te spelen en legt hij zich weer volledig toe op zijn tv- en radiocarrière. Hij blijft enkel nog actief als drummer bij The Clement Peerens Explosition, de (parodie) rockband van Hugo Matthysen, alias Clement Peerens.
Bart worstelt met zijn popimago en artistieke identiteit. Tijdens opnames van het tv-programma Lalala Live loopt hij ernstige gehoorschade op en moet hij noodgedwongen luide muziek vermijden.
Zonder circus
Hij trekt zich terug met zijn gitaar en begint introspectieve liedjes in het Nederlands te schrijven. Met dat repertoire en een akoestische bezetting toert hij eerst langs kleine zalen en hoewel het publiek even moet wennen aan het nieuwe imago van ingetogen chansonnier, zijn ‘Zonder circus’-tour en het daaropvolgende soloalbum ‘Het plaatje van Bart Peeters’ een groot succes.
“Die tour heette dan ‘Bart, zonder circus’ wat natuurlijk totale onzin is, want Bart IS gewoon een circus. Dat is hetzelfde als ‘een olifant, zonder slurf’, dat slaat nergens op.” Hugo Matthysen, bevriend muzikant
Na een wervelende show op Dranouter – nummers als Poolijs en Heist aan Zee groeien die avond uit tot anthems- beslist Bart zijn podiumact toch terug grootser op te vatten.
De tol van de roem
Ondertussen piekt Barts tv-carrière en is hij niet van het scherm weg te branden. Die overexposure begint zich tegen hem te keren en mensen beginnen hem af te vallen. Dat raakt hem zo diep dat hij alles in twijfel trekt en in een diepe depressie belandt. “Die doet zo zijn best en wil voor iedereen goed doen en als er dan van ergens een hamer komt, kan hij erg onzeker worden. Al lijkt dat niet zo.” Anneke Bellens, echtgenote/
Zijn muziek brengt redding. Zijn tweede soloplaat ‘Slimmer dan de zanger’ is een bruisende melting pot van pompende beats, Vlaamse folk en wereldmuziek. Het ingetogen chansonnierschap laat hij varen; Bart en zijn band doen elke tent of zaal ontploffen. Zijn publiek wordt steeds groter.
Tijdens een optreden in Dranouter dreigt het compleet fout te gaan wanneer Bart de mensen op de bühne vraagt. Honderden uitzinnige fans beklimmen het podium dat ei zo na bezwijkt onder het gewicht van de dansende menigte.
Met de albums ‘De hemel in het klad’, ‘De ideale man’ en ‘Op de groei’ bevestigt hij zijn status van meest succesvolle Nederlandstalige zanger van zijn generatie.
Semi-sabbatical
Nadat zijn 50ste verjaardag uitgebreid is gemediatiseerd, worstelt Bart met de angst dat het publiek stilaan zal afhaken en dat het artistiek enkel bergaf kan gaan. Hij last een ‘semi-sabbatical’ in en zet gedurende drie jaar zijn optredens op een lager pitje.
Kort na de aanslagen van november 2015 in Parijs, treedt hij op in Molenbeek. Als reactie op het zinloze geweld schrijft hij in de backstage nog snel het gevoelige nummer ‘Hemel’ en opent er zijn set mee. De video gaat viraal en wordt wereldwijd 3,5 miljoen keer bekeken en in verschillende talen vertaald.
“In het Spaans hebben we een woord ‘sentipensante’: voelen en denken, hart en hoofd. Bij Bart zijn die in perfecte harmonie. Op die manier brengt hij ook altijd zijn boodschap over aan de mensen.” Amel Serra Garcia, percussionis.
In 2017 pakt Peeters uit met het album ‘Brood voor morgenvroeg’ gevolgd door zijn langste en meest succesvolle tour ooit. De apotheose vindt plaats in de winter van 2019/2020 wanneer Bart zijn zestigste verjaardag viert met een uitgebreide concertreeks in de Lotto Arena.