More

    Beeld: NPO/NOS/AVROTROS/ Nathan Reinds / EBU

    Is Eurosong opnieuw het pad naar mainstream succes?

    -

    Twee weken terug werd de Italiaanse rock band Måneskin aangekondigd als headliner op Rock Werchter 2024. De band brak bij het grote publiek door toen ze in 2021 het Eurovisiesongfestival wonnen. Sindsdien zijn ze uitgegroeid tot heuse wereldsterren. Maar wat betekent dit nu voor de andere Eurosong acts? Staat hen ook een dergelijk succes te wachten of is Måneskin een unicum? Niet als het van de Eurosongfans afhangt!

    In een witte blouse, aanbeden door duizenden festivalgangers stonden zanger Damiano David, Bassist Victoria De Angelis, drummer Ethan Torchio en gistarist Thomas Raggi vorig jaar al op het podium van Rock Werchter. Maar ook eerder dit jaar, in Vorst Nationaal, stak de Italiaanse band met de Deense naam niet onder stoelen of banken dat ze here to stay waren.

    Na hun overwinning op het Eurovisiesongfestival in Rotterdam verschenen meerdere van hun liedjes in de Europese én Amerikaanse top charts. In oktober 2021 trokken ze dan ook naar de VS. Daar waren ze te gast in populaire talkshows zoals de The Tonight Show Starring Jimmy Fallon en The EllenDe Generes Show. Ook muzikaal waren ze natuurlijk van de partij met optredens op zowel de European als de American Music Awards.

    Sindsdien is hun populariteit alleen nog maar toegenomen. Momenteel zijn ze op wereldtournee met hun nieuwe album Rush. Deze stopt in maar liefst zes continenten. Daarnaast mochten ze ook het openingsprogramma voorzien voor de Rolling Stones en schreven ze een lied voor de Hollywood blockbuster Elvis (2022). Eurosong is enkel iets voor hardcore Songfestivalfans of de lgbtqi+-gemeenschap? Dat geldt sinds Måneskin niet meer.

    Eurosong en fandom

    De finale van Eurosong trekt elk jaar meer dan honderd miljoen kijkers. Toch verdwijnt de winnaar doorgaans relatief snel terug uit de internationale aandacht als de hype rond het festival eenmaal begint af te zwakken. De andere inzendingen ondergaan een gelijkaardig lot. De tijd waarin er regelmatig (toekomstige) wereldsterren zoals Céline Dion (Zwitserland 1988) en ABBA (Zweden 1974) deel uitmaakten van de Eurosong line-up is ondertussen allang voorbij.

    Naast een grote groep mensen die op zaterdagavond grotendeels uit verveling de finale van het Songfestival opzet, is er echter ook een enorme groep loyale fans die maandenlang toeleeft naar het hoogtepunt van hun muzikale jaar. Zij volgen nauwgezet elke aankondiging en kijken tussen december en maart naar allerhande nationale finales. Deze groep kijkers zal ook in 2024 hun favoriete acts en liedjes al uitgekozen hebben lang voordat de artiesten zelf naar Malmö trekken.

    Daarbovenop heeft de Eurosong organisatie ondertussen een lang lijstje van vaste genodigden die regelmatig terugkeren. Dit zijn vooral voormalige winnaars zoals Duncan Laurence (Nederland 2019) en Måns Zelmerlöw (Zweden 2015) maar natuurlijk ook legendarische performances zoals de Oekraïense Verka Serduchka (2007). Allemaal zijn ze ondertussen vaste genodigden op het Eurosong podium.

    Op deze manier is een deelname aan Eurosong voor veel artiesten nog steeds een pad naar Europees succes, zelfs al blijft dit voorlopig grotendeels beperkt tot succes binnen het Eurosong fandom. In 2023 gingen zowel de winnaar Loreen (Zweden) als de runner-up Käärijä (Finland) op Europese tournee en bezochten daarbij ook Antwerpen.

    Je moet echter niet eens hoog scoren in Eurosong om succesvol te worden. Want hoewel de Sloveense band Joker Out dit jaar pas 21e werd van de 26 finalisten, hebben deze jongens ondertussen concerten gespeeld of gepland in 14 verschillende landen, van Spanje tot Litouwen en het Verenigd Koninkrijk. In eigen land hebben ze zelfs een heus stadion concert mogen spelen. Ondertussen hebben ze ook een Europese tour aangekondigd met concerten in 13 landen. Ook zij komen begin volgend jaar dus naar België.

    Waar zijn de Wereldsterren?

    Voor de laatste decennia waren een groot deel van de Eurosong artiesten nobele onbekenden of up and coming artiesten maar ook dit is niet langer het geval. Natuurlijk zijn hier ook enkele uitzonderingen op, denk bijvoorbeeld aan Kate Ryan die in 2006 België vertegenwoordigde met ‘Je t’adore’. Ondertussen is het aantal grote namen op het Eurosongpodium wel opvallend toegenomen. In 2023 stuurden Duitsland en Israël met Lord of the Lost en Noa Kirel artiesten die reeds wereldwijde faam kennen. Ook Sam Ryder (VK 2022) en Little Big (Rusland 2020) hadden al veel fans voor ze ooit het Eurosong-podium betraden.

    Andere artiesten zoals Hooverphonic (België 2020 en 2021) en Let 3 (Kroatië 2023) hadden al enige bekendheid en wilden via Eurosong een nog groter internationaal publiek bereiken. Het succes hiervan, scorewijs, is echter erg wisselvallig en onvoorspelbaar. Noa Kirel werd dan wel 3e maar Lord of the Lost eindigde laatste.

    Spotify en TikTok

    In 2022 was het meest gestreamde Eurosonglied niet ‘Stefania’ van de winnaar Kalush Orchestra (Oekraïne) maar wel ‘Snap’ van Rosa Linn uit Armenië. Ook zij werd in Turijn slechts 20e (van 25 acts) maar brak daarna door met haar song op TikTok en werd zo naar de top van de Spotify ranking gekatapulteerd. Ook andere eurosongliedjes zoals ‘Zitti e Buoni’ (Italië 2021, het lied waarmee Måneskin doorbrak dus), ‘Arcade’ (Nederland 2019) en ‘Shum’ (Oekraïne 2021) zijn ondertussen TikTok hits geworden. Ook deze zangers spelen nog steeds concerten doorheen heel Europa. Interessant hier is dat het niet alleen de winnaars zijn blijvers zijn op sociale media. Ook Loreen (Zweden 2023 en 2012) is opnieuw zeer populair op Spotify. Dit jaar eindigde ze net buiten de globale top 100 met een 103e plaats. Dit is natuurlijk dankzij haar winnende lied ‘Tattoo’. In België was dit zelfs het derde meest gestreamde lied van 2023 op de app.

    Dus, om de originele vraag te beantwoorden, is een Eurosongdeelname opnieuw een weg naar internationaal succes? Het antwoord is erg dubbel en onvoorspelbaar. Het is duidelijk dat het festival een grote publiekstrekker blijft en voor veel artiesten een internationaal platform geeft op een moeilijk te reproduceren schaal. Maar het lijkt enorm moeilijk te zijn om de aandacht van dit publiek vast te houden en te vertalen in langetermijnsucces. En toch zijn er elk jaar artiesten die hierin slagen.

    OVERZICHT. Lees alles over het Eurovisiesongfestival in ons dossier.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie