More

    INTERVIEW | SONS stelt zijn tweede plaat voor: “Het leven van Jan Modaal is niks voor ons”

    © Daniil Lavrovski

    INTERVIEW | SONS stelt zijn tweede plaat voor: “Het leven van Jan Modaal is niks voor ons”

    -

    De rockende zonen zijn terug. Voortaan als dertigers, met een bedrijfswagen en een huis, maar vooral in de knoop met het ideaal beeld van Jan Modaal. We spraken Robin en Jens van SONS over hun tweede plaat.

    In 2018 waren ze een van de drie winnaars van De Nieuwe Lichting van Studio Brussel. Het leverde hun gigantisch veel airplay op. Ze schuimden tal van festivals af, zelfs een spot op Rock Werchter mochten ze instant op hun palmares schrijven, en in maart 2020 waren ze klaar voor een eerste buitenlandse tour. “We moesten heel Europa door: onder meer Frankrijk, Spanje, Duitsland en Portugal”, vertelt Jens De Ruyte. Maar toen kwam het virus. “Toen het niet kon door gaan, zijn we er even tussenuit gegaan”, vult Robin Borghgraef aan. “We hebben niet lang de pauzeknop ingeduwd, want we zijn snel opnieuw de studio ingedoken.”

    De pandemie stak geen stokken in de wielen, maar bracht voor de heren de nodige tijd om na te denken. Weg was het schreeuwende publiek, het festivalbier en de ruige shows. “De vrijgekomen tijd, maar ook het ouder worden heeft een invloed gehad op ons. De vorige plaat speelde zich af in een wereld van bier zuipen, stagediven en moshpits. Doordat alles wegviel en door het veel samen te zitten, zijn we echt beginnen praten over de dingen die onze hoofden omgingen”, vertelt Robin.

    © Daniil Lavrovski

    “Bovendien ben ik 30 geworden. Het is een keerpunt met veel verwachtingen: je moet een lief hebben, je moet trouwen, je moet een goede job hebben, kinderen. Het is een periode waar we ons met de hele band in bevinden. Het was dan ook logisch om de gedachtes van ons af te schrijven”, zegt Robin. “Buiten de repetities was er geen uitlaatklep meer. We konden alleen maar werken. De grote levensvragen drongen zich op en dat hoor je in de nummers”, vult Jens aan. “Het was confronterend. 9 to 5 werken, maar daarbuiten kon je niets doen. Het leven van Jan Modaal is niks voor ons. Dat maakte de stilte ons meer dan duidelijk. Live spelen is deel van wie we zijn. We hadden het er moeilijk mee.”

    Sweet Boy is zoals alle platen een momentopname geworden. “De Black Lives Matter-betogingen hebben ook bij ons impact gehad. Onze bassist was op dat moment samen met iemand met een niet-Vlaamse naam. Hij merkte dat het binnen zijn traditionele, Vlaamse familie vreemd was. Enerzijds waren ze lief en verwelkomend, maar anderzijds werden er oppervlakkig, racistische zaken gepubliceerd op sociale media.” Maar niet alleen antiracisme is een onderwerp op Sweet Boy, maar ook het homofobe geweld dat zich in hun hometown Beveren afspeelde, raakte de heren diep in het hart. “Het gaat ons zelf niet over het feit dat de gebeurtenissen zich in Beveren afspeelden. Het is ondenkbaar dat iemand in deze tijd gedood wordt omdat hij mannen graag ziet. Het kwam heel dicht en het werd heel eng. We hadden nooit gedacht dat die problematiek zich in onze vertrouwde omgeving zou voordoen.”

    Na twee jaar met elkaar op de tourbus te zitten, kent de band elkaar door en door. “Of we eenzelfde plaat gemaakt hadden zonder corona? Waarschijnlijk. De thematiek heeft deels te maken met ouder worden. Maar we kennen elkaar ook beter. Na twee jaar met elkaar continu op te trekken, zijn we betere vrienden geworden. De smalltalk is er uit. Onze gesprekken gaan steeds vaker over het leven en hoe we naar bepaalde onderwerpen kijken. Het zijn turbulente tijden geworden met corona en oorlog.”

    Australische producer

    De productie van het album was in handen van Damien Verhasselt, drummer bij Millionnaire, maar ook de Australische producer Michael Badger-Taweel, onder meer bekend van zijn werk voor King Gizzard & The Lizard Wizard, werkte mee aan Sweet Boy. “Normaal gesproken was hij naar België gekomen. Al hebben we nu een al even unieke samenwerking gehad”, lacht Jens. “Michael kon live bij ons in de studio binnenkijken en wij bij hem. Met speciale audiosoftware kon hij alle aanpassingen rechtstreeks volgen. Dat leverde hem vele avonden nachtwerk op, maar voor ons leverde dat eveneens speciale inzichten in zijn leven op. Midden in de nacht liep hij thuis rond: ‘Do this, do that’. We hebben hem zelfs vanuit zijn bad zien produceren.”

    “Eigenlijk is de plaat al een hele tijd af, maar we wilden de plaat live kunnen voorstellen. SONS aan een zittend publiek voorstellen: dat werkt niet”, zegt Robin. “We hebben dat een paar keer gedaan. Ook op Werchter Zomerbar, maar het resultaat was dat iedereen uiteindelijk rechtstond”, vult Jens aan. “We zijn blij dat we er nu éindelijk mee naar buiten kunnen komen. Zonder de pandemie had ze er eerder geweest.”

    De plaat live ontdekken kan tijdens een exclusieve showcase bij platenlabel PIAS op 26 april. Op 28 april breken ze het kot af in Trix. Deze zomer staan ze op verschillende festivals, waaronder Rock Werchter.

    Sweet Boy is vanaf vandaag overal te streamen.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie