Interview Portland over hun nieuwe album ‘Your Colours Will Stain’, de invloed van David Poltrock en hun knotsgekke festivalzomer: “Een vuurdoop van jewelste.”
Het langverwachte debuutalbum van Portland ‘Your Colours Will Stain’ kwam afgelopen vrijdag uit. De verwachtingen voor de band lagen hoog nadat ze ‘De Nieuwe Lichting’ van StuBru hadden gewonnen en die werden gelukkig ook vlotjes ingelost. Wij hadden een gesprek met Jente Pironet en Sarah Pepels over hun debuutalbum en hun festivalzomer.
Proficiat met de release van jullie debuutalbum. Jullie hebben hem in Malmedy en Brussel opgenomen tijdens de snikhete dagen deze zomer. Hoe was dat?
Sarah: Malmedy viel mee omdat er zeer goede airco was. Het was wel zo fris dat we dekens nodig hadden. Bij Poltrock in Brussel zaten we in een kelder. Als we ’s avonds buitenkwamen was de lucht erg muf en warm.
Jente: Klopt. Als we in de studio in Schaarbeek zaten, in de homestudio, merk je dat wel als je met vijf een hele dag in de studio aan het opnemen bent. Ik hou wel van die exotische toestanden tijdens de opnames. Iedereen was erg rustig en er hing een erg ontspannen en zomerse sfeer.
Wat was de invloed van David Poltrock op ‘Your Colours Will Stain’?
Jente: In onze ogen moet dat zowat dé beste producer zijn die er voor ons op deze planeet rondloopt.
Sarah: Hij hielp ons enorm om de songs naar een hoger niveau te tillen. Er waren zoveel opties, er zijn zoveel kanten om uit te gaan als producer, maar hij zorgde ervoor dat de songs klassevol werden en echt werden afgemaakt. We hebben nu niet meer het gevoel van: “dat willen we er nog bij”. David heeft zoveel oog voor detail en voor gevoel. De songs waren compleet af en perfect.
Jente: We kennen hem al redelijk lang, aangezien we er voordien les van hebben gehad. Onze bewondering was wel redelijk groot. In het begin, met Lucky Clover, toen we voor het eerst met hem samenwerkten waren we zowat flabbergasted. Alsof we nog leerlingen waren die les gingen krijgen van hun docent. Poltrock ziet in heel veel dingen potentieel. Hij is voor alles heel respectvol en wilt met alles coole dingen maken. Hij werkt niet met oogkleppen.
Zijn er songs die sterk veranderd zijn doorheen het proces?
Sarah: Voor mij is ‘Secrets’ wel een song die sterk veranderd is. Vooral door de drum groove die aangepast werd. Andere songs zijn vooral gefinetuned.
Jente: Poltrock heeft vooral met heel veel respect voor het lied, er elementen rond gebouwd. Hij deed alles wat een hele goeie producer moet doen: dingen kritisch benaderen en kijken of er meer potentieel in de songs zit. Het meeste eruit halen.
Jullie hadden zo’n 100 nummers en ideeën. Hoe hebben jullie de selectie gemaakt?
Jente: 108 zelf! Die zijn via een selectieprocedure, een afvalrace geselecteerd geweest. Poltrock had bij bepaalde nummers echt ook gewoon een buikgevoel en heel uitgesproken ideeën.
Sarah: Het afvalproces is zo geweest dat we allemaal tien of twintig songs als favorieten kozen. Dan volgde er nog een afvalronde als we zagen welke nummers overeenkwamen bij de meesten. Het was een heel interessant proces, omdat iedereen andere meningen had. De knopen zijn dan doorgehakt op het moment dat de producer de maquettes had gemaakt van de songs. We waren echt helemaal blown away.
Jente: We hadden er ook geen moeite mee om sommige nummers wel te kiezen en andere niet. We zijn uiteindelijk met zoveel mensen er aan bezig geweest dat we wel wisten dat ze goed zaten. De nummers die niet geselecteerd zijn, verdwijnen ook niet. Die zitten even in de vriezer, die liggen opgeborgen en komen er ook wel aan.
Wat is voor jullie de échte Portland-sound?
Sarah: Er wordt steeds tegen ons gezegd dat de sound onze twee stemmen samen zijn. Dus alles wat er rond gebeurt, dat het ergens wel onze sound wordt. De plaat klinkt heel gevarieerd, maar het blijven wel onze vocals.
Jente: Ik heb geprobeerd om het nadenken over sound een beetje achterwege te laten. Dat kan je beperken in het maken van muziek. We willen ons niet vast ketenen in een bepaald kader. Zonder dat we het beseffen doen we veel dingen tweestemmig, veel arrangementen met vocals en backings. Dat is zowat ons basisingrediënt.
Sarah: We zoeken niet echt naar een genre of sound. Het is eerder van wat wij goed voelen en welke songs daarbij passen. Ons volgende album kan andere inspiratiebronnen gebruiken, van pakweg Bon Iver tot Tame Impala. Kijk bijvoorbeeld naar Oscar and the Wolf, hun eerste plaat ‘Entity’ had een heel specifieke sound, maar het volgende album had dan weer een totaal andere sound. Jente is een muzikale duizendpoot en ik ben een kameleon die zich aanpast aan de kleuren die hij aanneemt. Hij schildert een kleur en ik word die kleur.
Jullie stonden voor tot de nok gevulde tenten op Werchter en Pukkelpop. Hoe hebben jullie dat beleefd?
Jente: We waren bang dat er bijvoorbeeld maar 500 mensen in de tent gingen staan. Het is echt wel fijn dat Werchter aan jonge, beginnende artiesten kansen geeft. Dat ze hun nek uitsteken en nieuwe opkomende dingen ook een kans te geven. We hadden op dat moment nog geen plaat uit, we hadden nog maar enkele singles uitgebracht. Het Belgische publiek is ook zo fijn en respectvol.
Sarah: Wij wisten op voorhand nooit hoeveel mensen er gingen komen opdagen. We waren op Werchter de eerste act van de dag in de tent. We dachten: “we kunnen alleen maar dromen van een volle zaal!” Het is erg om te zeggen, maar ik zou zelf nog in mijn tent liggen. Blijkbaar was er een toestroom van mensen van de ingang naar de tent. Echt zot. We waren 20 minuten voor de show gaan kijken en er zaten maar een paar groepjes, enkele tientallen mensen. Toen we opkwamen zat het daar ineens vol. Het was zo vreemd en zo zalig: een vuurdoop van jewelste.
Nu met Werchter en Pukkelpop van de bucketlist geschrapt. Wat moet er nog volgend jaar bijkomen?
Jente: Hopelijk meer van hetzelfde (lacht)! We doen nu veel showcase festivals, niet dat we hier uitgekeken zijn, maar we zouden wel graag eens een buurland erbij doen: Nederland of Frankrijk bijvoorbeeld. Het is al zo zot dat we op de nationale radio worden gedraaid en dat we al op de grootste festivals mochten staan.