MIRRANDA, die stelden we je enkele weken geleden voor met hun fijne single ‘Sand Head’. De heren brachten ondertussen hun debuut EP ‘Total Bonjour’ uit. Wij hadden met frontmannen Pieter-Jan Van Den Troost (
Jullie wonnen met jullie andere projecten op HUMO’s Rock Rally verschillende prijzen. Hoe zijn jullie van Willow en Five Days naar MIRRANDA gegaan?
Pieter: Dat is zeer toevallig gegaan. Pieter-Jan had met Willow, muziekwedstrijd Rockvonk (n.v.d.r.: provinciale muziekwedstrijd Vlaams-Brabant) gewonnen in 2009. Ik deed dat met Five days in 2013. We zijn mekaar toen door muziek leren kennen, dat schepte een band. Verder is dat is zeer verantwoordelijk begonnen met muziek, maar dat is dan later geëvolueerd naar het Leuvense nachtleven (lacht). Bij die avonden uit, ben ik af en toe blijven slapen en dan zijn we uiteindelijk met vier aan co-housing gaan doen. Na een paar jaar hebben we onszelf dan de vraag gesteld of we samen niets muzikaal konden doen. We zijn dan is naar het Depot getrokken en hebben dan een hele avond muziek gemaakt.
Pieter-Jan: Op die eerste avond hebben we een volledige single klaargekregen. Dat was onze debuutsingle ‘Outer Space’. We waren beiden erg enthousiast over wat we gemaakt hadden en zijn dan iedere maandag, tot ’s avonds laat, gaan schrijven in Het Depot. Iedere week hadden we een nummer klaar, tot we er uiteindelijk tien hadden.
Waarvoor staat jullie bandnaam: ‘MIRRANDA’?
Pieter-Jan: Er zijn drie redenen. Ten eerste gaan alle songs over een vrouw. Ik schrijf vaak teksten uit mijn gevoelsleven en die zijn vaak liefdesgerelateerd. Ten tweede, ‘Miranda’ is ook een maan van Uranus, al wisten we dat bij de oprichting nog niet (lacht). En ten derde is dat ook gewoon de dochter van Octaaf De Bolle uit Samson & Gert (lacht)! We wouden iets doen dat nostalgisch, retro was.
“Je bent klaar met studeren, je hebt geen lief, je begint te werken”
Wat is het verhaal dat jullie met MIRRANDA proberen te vertellen?
Pieter: Het overkoepelende thema is toch wel liefdesperikelen. Toen we de songs, twee jaar geleden, schreven waren we 26 en 30 jaar oud. We zaten in een rommelige levensfase. Je bent klaar met studeren, je hebt geen lief, je begint te werken: een quarterlifecrisis zoals ze zeggen. Ik zat daar tijdens het schrijfproces mee en Pieter-Jan herkende hetzelfde gevoel van een aantal jaren eerder.
Pieter-Jan: Klopt. Zo gaat bijvoorbeeld ‘Stuck in Limbo’ over het wachten. Het is een soort van vagevuur. We voelden ons vast in een wachtkamer: “wat gaat er nu van ons worden, waar gaat ons leven naartoe?”
“Het is een knipoog naar songs die zulke ‘cheesyness’ echt menen.”
Jullie zeggen over jullie muziek: “MIRRANDA staat voor cheeky vintage pop met een vleugje ironie.” Op welke manier horen we die ironie in jullie songs?
Pieter-Jan: Dat zijn bij ons zowel muzikale als tekstuele knipogen. We verwerkten woorden zoals ‘darling’ en ‘baby’ in de songs, woorden die we eigenlijk niet menen. Muzikaal moet je dan denken aan van die jaren ’80 songs, die ‘over the top’ zijn. Het is een knipoog naar songs die zulke ‘Cheesiness’ echt menen. We vinden het leuk om bewust die grens op te zoeken, zonder dat het steeds gemeend is. Daarom dat we over “een vleugje ironie” spreken.
Uit wie of waar putten jullie inspiratie uit?
Pieter-Jan: Er is bij ons een gemeenschappelijk liefde voor de geschiedenis van de popmuziek. Pop krijgt snel een slechte reputatie door de huidige popmuziek. Het gaat bij ons meer over popmuziek tussen de jaren ’70 en ’90.
Pieter: Over de jaren heen is popmuziek ergens verbonden ondanks de stijl. Pop gaat over een goede melodie, een goede vocal-lijn. Gewoon sterke songs die op zichzelf staan los van gimmicks.
“Pop krijgt snel een slechte reputatie door de huidige popmuziek.”
Jullie hebben samengewerkt voor de productie met Bert Vliegen. Hoe is dat gegaan?
Pieter: Ik ben hem tegengekomen tijdens een opname bij Motormusic. Dat klikte meteen. Bert is niet bang om eens te experimenteren, om wat durf en ruwheid te brengen in songs. We wouden onze songs niet de hard polijsten. We wouden de songs meer live laten klinken. We hebben alles op drie, vier dagen opgenomen in een studio in de Ardennen.
Pieter-Jan: Eén song hebben we met Jan Chartain gedaan. Dat was onze eerste single ‘Sand Head’ om te kijken of de muziek werkte. Die heeft onder andere Balthazar en Ertebrekers eerder gedaan.
Wat mogen we jullie voor 2020 wensen?
Pieter-Jan: Dat we terug geïnspireerd geraken om aan nieuwe songs te schrijven, na de EP willen we terug nieuwe muziek schrijven. We hopen onze songs ook veel live te spelen! We gaan de komende maanden stap voor stap kijken, wat er op ons pad komt.