Sofiane Pamart was eind januari in ons land voor radio- en televisiebezoeken. Wij konden de Franse pianist even spreken voor een interview over zijn nieuwe album LETTER.
De Fransman Sofiane Pamart mag je het wonderkind van de klassieke muziek noemen. Hij is een van de meest gestreamde artiesten van zijn genre en verkoopt in zijn thuisland grote zalen als Olympia en Trianon uit, maar ook in andere landen brengt hij veel volk op de been. Zo zijn twee geplande concerten in Ancienne Belgique al een tijdje uitverkocht. Al is the sky the limit voor Sofiane, want in het najaar zal hij de eerste pianist ooit zijn die een arenashow zal spelen in de AccorHotels Arena in Parijs.
Het is een ongeziene populariteit voor een klassieke pianist, die mogelijk deels te wijten valt aan zijn vele samenwerkingen met Franse rappers. Voor namen zoals Scylla en Koba LaD is hij hun go to pianist. “Het is een kwestie van mentaliteit”, legt Sofiane uit. “Je mag nooit oordelen. Geen enkele muziekstijl is beter dan een andere. Je kan steeds van elkaar leren en beter worden. Mijn grootmeester leerde me om steeds met een open blik naar anderen te kijken. Hij houdt van wat ik doe, terwijl het helemaal niet is wat hij gewoon is. Bovendien zou hij mogen oordelen. De man is 80 jaar en weet veel meer over muziek dan ik. Het is het beste middel om met wie dan ook samen te kunnen werken.”
Ook onze eigen Arno werkte met Sofiane samen voor Vivre, dat is het succesvolle pianoalbum met een uitgeklede selectie van Arno zijn imposante back catalogue. “Onze samenwerking is een liefdesverhaal”, vertelt Sofiane. “Ken je de film Up? Arno is als de norse grootvader in de prent, maar in werkelijkheid heeft hij een gigantisch hart van goud.”
“’Komaan, speel dan’, zei hij op onze eerste ontmoeting. Ik was geschrokken van de toon die hij tegen mij aanzette, maar vijf minuten later was beslist dat we samen een album zouden maken. Hij vertelde over zijn bijzondere situatie, over zijn ziekte. Dat heeft onze band alleen maar sterker gemaakt. We hebben het album heel instinctief opgenomen. Arno denkt als een rapper: hij houdt niet van orde, maar wel van chaos. We hebben dezelfde mentaliteit, al is hij wel de grootste rockster van ons twee.”
Van rap naar klassiek
Het leven van Sofiane is allesbehalve het stereotype van een klassieke muzikant. “In mijn privé luisterde ik nooit naar klassieke muziek”, vertelt Sofiane ons. “Mijn ouders zijn bovendien geen muzikanten. Als kind had ik een speelgoedpiano waarmee ik muziek naspeelde. Mijn moeder merkte al snel dat ik een absoluut gehoor had. Ze heeft me toen naar het Conservatorium gestuurd. Daar heb ik 15 jaar lang piano gestudeerd.”
Klassieke artiesten, zoals Beethoven en Chopin, waren de wereld van het Conservatorium, terwijl Sofiane in de ban was van rapmuziek. “Mijn vrienden waren geen muzikanten. Ze luisterden bovendien geen klassieke muziek, maar alleen maar rap. Het is pas door klassieke muziek te spelen dat ik er een liefde voor gekregen heb. Ik ben nu gek op Chopin door zijn composities te bestuderen en door zijn stukken te spelen.”
Het zette Sofiane aan om ook zelf klassieke albums uit te brengen. Debuutplaat Planet Gold verscheen in 2020 en vandaag, twee jaar later, is er opvolger LETTER. “Mijn publiek is mijn steun. In tegenstelling tot het moment van de release van mijn debuut, heb ik nu een groep luisteraars die mijn muziek adoreert. Ik wou de dankbaarheid voor mijn fans uiten, maar aangezien mijn muziek instrumentaal is, kon dat bijna niet anders dan via de tracklisting gebeuren.” De tracklisting is dan ook een boodschap: dear public your love saved me from solitude forever, sincerely Sofiane P.S. I wrote this album in Asia. “Ieder muziekstuk op het album is te beluisteren als deel van het geheel, maar ook als individueel stuk. Ik wil dat luisteraars het album eerst chronologisch beluisteren. Zo krijgen ze het verhaal mee. Nadien kunnen ze vrij kiezen welke songs ze opnieuw willen beluisteren.”
Dat ook het visuele van belang is, benadrukt hij in ons interview. “Ik heb visuele indrukken en gebeurtenissen nodig om muziek te maken, om mij te laten inspireren. Ik heb dit album, over een periode van vijf maand, in zes landen in Azië geschreven en opgenomen. Ik trok door Vietnam, Zuid-Korea, Thailand, Singapore, Taiwai en Japan. Op mijn trip had ik steeds piano’s op mijn weg. Overdag liet ik me inspireren en ’s nachts trok ik me terug achter de piano. Het album heb ik in Thailand opgenomen in een grote studio in een klein vissersdorpje. Het was een unieke plek. Toen ik uit de studio kwam zag ik hoe de vissers thuiskwamen met hun dagvangst, hoe ze hun boten onderhielden en versierden.”
Bij zijn thuiskomst in Frankrijk barste de pandemie los. “Mijn moeder was ongerust dat ik moeilijk thuis ging geraken. Ik ben daar net op tijd weg geraakt”, vertelt hij. “Dan kwam de afwerking van de plaat. Dat neemt het meeste tijd in beslag. 80% van het werk was afgerond, maar de overige 20% creëren duurde een poos.” Voor sommige artiesten voelt een release daarom aan als oude muziek. “Voor mij niet”, benadrukt Sofiane. “Ik probeer mijn muziek tijdloos te maken. Hou ik er na vijf maand nog van? Dan is het een goed nummer. Ik wil daarom altijd een voorsprong hebben en ruim op voorhand werken, zo kan ik enkel het beste tonen aan mijn publiek.”
LETTER is nu overal te beluisteren.