More

    © Francis Vanhee

    INTERVIEW. Faces On TV brengt nieuwe EP ‘Keep Me Close’ uit: “Het klinkt extraverter dan de vorige plaat”

    -

    Jasper Maekelberg zat achter de knoppen van de platen van Balthazar, Bazart en Tsar B. Al is hij bij het grote publiek vooral bekend van zijn soloproject Faces On TV. Vrijdag verschijnt een nieuwe EP, waar hij met een nieuwe manier van werken aan begon.

    Zoals velen, zag Jasper zijn voorjaar in elkaar stuiken. Zijn voorjaarstour werd abrupt stopgezet, enkel een try-out kon hij nog in maart spelen. “Het was heel surreëel”, legt Jasper ons uit. “Ik herinner me nog dat ik als grap tegen het publiek zei: ‘Misschien is dit wel het laatste optreden dat jullie zien’. Het is heel raar allemaal. Ik keek er hard naar uit.” Al beleefde Jasper de lockdown niet als een straf. “Ik had het gevoel dat de pauzeknop van de wereld werd ingeduwd. Ik kon mijn leven inhalen. Ik was al een hele tijd achterop aan het hinken”, legt hij uit. Zo speelde hij in twee jaar tijd bijna zeventig shows. Ook creatief had de lockdown zijn gevolgen: “Doordat er een gevoel was van niets moet, niets kan, niets mag, ontstond er een vrijheid die ik nog niet gevoeld had.”

    Op tour met Balthazar

    Vrijdag verschijnt zijn nieuwe EP ‘Keep Me Close’. Het merendeel van die songs schreef hij op Europese tour, toen hij solo het voorprogramma van Balthazar speelde. Een deel van de tour reisde hij mee met het gezelschap, een ander deel ging hij met z’n eigen wagen. “Er pasten niet zoveel instrumenten in mijn auto, slechts zo’n vijftal (lacht). Het was een soort van grens die ik mezelf had opgelegd: ‘hiermee moet ik het doen’. Ik had dan besloten om een show te geven waar ik mezelf via loops en drumcomputers remixte.” Die opstelling aan instrumenten nam Jasper mee naar huis om nieuwe songs mee te maken. “Dat voelde voor mij heel logisch aan. Het werkt ook beter voor mij om grenzen te stellen, omdat ik anders teveel mogelijkheden heb waardoor je elementen kwijt geraakt. Grenzen inspireren me meer.”

    De nieuwe EP verschijnt twee jaar na debuutalbum ‘Night Funeral’ en is voor Jasper een evolutie. “De vorige plaat was introverter. Door twee jaar de songs op de meest bizarre plaatsen in Europa te spelen, zijn de nummers veranderd. Ik beluisterde onlangs een opname van onze releaseshow en merkte dat hetgeen wat we nu brengen iets helemaal verschillend is: ook goed, maar anders (lacht). Ik ben momenteel ook op een andere plaats in mijn leven. Heel dat proces heeft alles extraverter gemaakt. Het geeft de EP een lichtvoetigheid die het vorige album niet had.” Op zijn debuut ‘Night Funeral’ werkte Maekelberg vrij lang aan zijn songs: “Tot ik door de bomen het bos niet meer zag. Op de EP blijf ik meer op het eerste gevoel van de songs. Ze leunen dicht aan bij de demo’s.”

    Met singles ‘Womba’, ‘Time After Time’, ‘Keep Me Close’ en ‘Loser’ was het merendeel van de plaat al te beluisteren. Enkel ‘What Love Means (Show Me)’ is voorlopig nog onbekend bij het publiek. “Het was het laatste nummer dat in de plooi viel, maar wel één van de eerste nummers die ik gemaakt had. De song gaat over het verlangen naar hoe alles in z’n plooi valt in een relatie. Hoe je het zalig kunt maken voor de ander”, legt Jasper uit. We krijgen op deze EP vijf nieuwe nummers te horen, maar hij heeft er een pak meer geschreven, zo’n twintig in totaal. Deze vijf voelden voor hem aan als het geheel, het verhaal dat hij wilde vertellen.

    Met de EP krijgen we ook een andere kant van Jasper te horen. Op ‘Loser’ klinkt het allemaal erg eighties, iets wat Jasper voordien haatte. “Mijn DNA zit eigenlijk ergens in de sixties, early seventies, maar door te struinen in mijn vaders platenkast kwam ik terecht bij muziek uit het einde van de jaren zeventig en het begin van de jaren tachtig. Er is een hele nieuwe wereld opengegaan.” De nieuwe invloeden op de EP komen dan ook voort uit de platenkast van Maekelberg senior. David Bowie’s ‘Scary Monsters (and Super Creeps)’, Talking Heads, Gainsbourg, maar ook Marvin Gaye bleven in het gehoor van Jasper hangen. Een typerende drumcomputer draagt in ‘Loser’ bij aan de eighties-sound. “Doordat ik alleen op tour was, had ik nood aan een drumcomputer. Ik heb dan de hand kunnen leggen op een eighties drumcomputer. Van het type dat Prince ook vaak gebruikte. Ik vond het inspirerend om zo te werken: om klanken te gebruiken die ik voordien nog nooit had gebruikt, terwijl ik ze toch benaderde hoe ik dat normaal doe. Tot ze uiteindelijk een soort van sixties laagje kregen.” Al was het nooit een bewuste keuze om eighties te klinken: “Het was vooral omdat ik een drumcomputer moest meenemen op tour, wat dan uiteindelijk die computer werd (lacht).”

    Eindelijk opnieuw live spelen

    Wie een blik werpt op de tourdata van Faces On TV ziet in oktober enkele Europese concerten op de agenda staan: zo staan onder andere Copenhagen, Berlijn, Amsterdam, Praag en Lausanne op het lijstje, maar ook deze tour hangt aan een zijden draadje: “Het ziet er allemaal niet zo goed uit. Europa blijkt nog redelijk op slot te zitten. Het is nog niet helemaal zeker, maar ik vrees ervoor. Het is wat het is.”

    Al staan er gelukkig ook enkele binnenlandse shows op het programma voor Faces On TV: AB, Cactus, Trix en Vooruit. “Omdat de songs solo zijn gemaakt, gaat het zalig zijn om ze een tweede leven te geven met de band. Net zoals ik het inspirerend vond om mijn vorige plaat, wat meer exotische instrumenten in zich had, op m’n eentje te remixen. Ik vind het zalig om verschillende werelden van een bepaald nummer te creëren.” Hij staat dan ook te poppelen om zijn nieuwe songs live te brengen. “Het gaat zalig zijn”, belooft hij.

    Producer en muzikaal gezin

    Naast om z’n eigen muziek is Maekelberg ook bekend als producer van talloze bands. “Ik ben een ander persoon wanneer ik een plaat produceer in tegenstelling tot wanneer ik mijn eigen muziek maak. Bij het produceren voor anderen heb ik altijd een heel visueel beeld van hoe het moet klinken, hoe het moet zijn, overkomen. Terwijl ik voor mezelf vooral zoekend ben.” Zo werkte hij onder andere aan album ‘Fever’ van Balthazar en hitsingle ‘Goud’ van Bazart: het zijn platen en songs die het keer op keer goed doen. “Ik denk niet dat ik ooit aan een plaat begin wanneer er geen mega goed nummer opstaan. Al is het erg dubbel. Soms klinkt het nummer meteen geweldig. En soms klinkt een song ook maar half en transformeert het gaandeweg door het opnameproces tot iets mega goed.”

    De familiefeesten van de familie Maekelberg moeten wel heel erg muzikaal klinken. Want ook z’n broer Sasja maakt met project Larssen. eigen muziek. “Ik denk dat ik een van de personen ben die zijn liedjes als eerste hoor en hij diegene is die mijn liedjes als een van de eerste hoort. Het is een goede wisselwerking. Sasja denkt anders over muziek dan ik. Hij focust op andere dingen, waar ik dan niet op focus. Hij heeft een soort van onbevangenheid in zich. Al is het niet zo dat ik dan zó bevangen ben (lacht).”

    De playlist

    “Ik luister wel veel muziek ja”, zegt Maekelberg wanneer hij ons een blik in zijn playlist gunt. Al betekent het niet dat hij iedere seconde analyseert. “Als het echt goed is, ben ik niet bezig met analyseren. Wat zalig is. Als het minder goed is, dan analyseer ik meer wat er wel goed aan was (lacht).Voor wie benieuwd is: onder andere Betty Davis (Anti Love Song), Michel Berger (Le Paradis Blanc), Marvin Gaye, Serge Gainsbourg, Nick Cave en Steve Lacy prijken op zijn lijstje.

    EP ‘Keep Me Close’ verschijnt op vrijdag 2 oktober bij Unday Records. Er zijn nog tickets beschikbaar voor zijn concerten dit najaar. Meer informatie via www.facesontv.com.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie