Na acht jaar maakte Sarah Dimani (28) een einde aan haar succesvolle carrière als mode-influencer. In de podcast Menji van Bitshilualua Kabeya vertelt ze hoe ze haar populaire Instagramprofiel verwijderde en een nieuw platform creëerde waar ze kon focussen op thema’s rond vrouwen, racisme en body positivity. “Als influencer miste ik de inhoud en voldoening.”
Een Instagramaccount met maar liefst 107.000 volgers verwijderen. Sarah Dimani (28) deed het gewoon. “Ik had al jaren een haat-liefdeverhouding met sociale media”, vertelt de Antwerpse Dimani in de podcast Menji. “Ik heb er op het moment zelf niet te lang over nagedacht. Het maakte me niet meer gelukkig, dus was het simpel: doe het gewoon weg.”
Haar passie voor mode mondde vanaf 2012 uit in een steeds groter wordende Instagramaccount, waardoor ze een carrière als mode-influencer kon uitbouwen. “Ik deed het aanvankelijk voor het plezier. Eerst begonnen mijn vrienden mij te volgen, dan vrienden van vrienden… Zo is dat stelselmatig gegroeid. Het is een uit de hand gelopen hobby. Er zat geen plan achter. In die tijd kon je nog snel en organisch groeien. De huidige algoritmes maken dat veel moeilijker”, vertelt Sarah Dimani. “Heel veel deuren zijn voor mij sindsdien opengegaan. Niet evident als kind van een familie met een migratieachtergrond. Ik heb veel geleerd uit die periode en zal er altijd dankbaar voor zijn. Maar de komende jaren zie ik het mezelf niet meer doen.”
Met een vergrootglas bekeken
Het leven van een influencer is niet alleen maar rozengeur en maneschijn, mooie kledij en fancy tripjes, weet Dimani. “Alles wat je doet, wordt met een vergrootglas bekeken. Ik moest altijd opletten wat ik zei. Er waren bepaalde verwachtingspatronen voor een influencer. Ik kon alleen maar over fashion praten, heel af en toe over culturele toe-eigening. Ik kon bijvoorbeeld niet diepgaand over racisme praten. Dan kreeg ik te horen: “De Sarah Dimani van 2012 was veel leuker.” Maar dit is óók Sarah Dimani.”
“Heel veel deuren zijn voor mij sindsdien opengegaan. Niet evident als kind van een familie met een migratieachtergrond”
Het beeld dat haar volgers kregen van Sarah Dimani als influencer, strookte niet met wie ze echt was. “Ik kon altijd maar één aspect van mezelf tonen”, zegt ze. “@SaraahDii (zoals ze zich destijds noemde op Instagram, red.) en Sarah, de persoon die ik echt was, begonnen almaar minder op elkaar te lijken. Ik ben geen geboren influencer, ik ben er wat in gesukkeld. Ik ben nog jong en heb nog andere dromen buiten mode. Als influencer miste ik de inhoud en voldoening.”
Vandaag focust Dimani zich op andere dingen. Zo richtte ze het platform The Narcist op waar ze thema’s rond vrouwen, racisme en body positivity bespreekbaar wil maken en een plek wil creëren waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Ze heeft er niet per se wilde plannen mee. “Niet elke hobby die je hebt, moet een million dollar business worden”, geeft ze nog mee. “Jouw hobby’s heb je nodig om te groeien, te rusten en dergelijke. Ik heb die fout destijds gemaakt, waardoor ik op den duur een afkeer kreeg voor fashion, iets wat ik graag deed en goed kon. Niet iedereen hoeft een ondernemer te zijn. Niet iedereen heeft die ambities, maar tegenwoordig krijg je het gevoel dat je dat wel moet doen. Het is niet voor iedereen, en dat is oké.”
In de podcast Menji wil Bitshilualua Kabeya haar kijk en die van haar luisteraars/kijkers op de wereld openen door diverse verhalen aan bod te brengen. Menji brengt warme stemmen, verhalen en de community tot bij jou.
© 2021 – StampMedia – Kabeya Bitshilualua