Concertfotografie is niet de meest makkelijke tak van de fotografie. Naast specifiek materiaal, heb je in veel gevallen ook een toegangspasje nodig tot concertzalen en festivals. Voor wie de droom toch koestert, sommen we een aantal tips die je hopelijk op een dag toelaten om je favoriete artiest te fotograferen.
Alle begin is moeilijk. Zo is dat ook in de concertfotografie. Zelfs de meest doorwinterde huwelijks- of portretfotograaf kan even in paniek raken tijdens het fotograferen van concerten. Dat heeft alles te maken met de ‘drie nummer’-regel. Zo mogen concertfotografen frontstage – voor de veiligheidshekken – staan, maar dat geldt niet onbeperkt. Zo verkiezen de meest artiesten om fotografen maar drie of zelfs minder nummers te laten fotograferen. Daarna word je genadeloos weggesleurd door beveiligers en moet je wel dé perfecte foto gemaakt hebben.
Komt daarbij kijken dat je vaak met tal van fotografen vooraan staat en niet noodzakelijk iedere artiest alle hoeken van het podium opzoekt. Al geldt er tussen fotografen wel vaak een ongeschreven regel, die iedereen toelaat om even in het midden te fotograferen. Zo heeft iedereen even veel kans op het perfecte shot.Â
Lights, baby!
In tegenstelling tot in de openlucht of in daglicht, gaan concerten vaak door in donkere zalen, maar laat weinig licht nu net de vijand zijn van een camera. Daarom vereist concertfotografie een speciaal soort lenzen met een lage apertuur. Hoe lager het diafragmagetal, hoe meer licht de lens doorlaat naar de sensor. Jammer genoeg zijn dat vaak lenzen met een indrukwekkend prijskaartje, zo moet je al vaak minstens 700 euro rekenen voor een tweedehandse telelens.
Al bestaan er gelukkig ook prime-lenzen met een goed diafragmagetal aan lage prijzen. Zo kan je de basislens ‘Nifty Fifty’ van 50mm met een f/1.8 vaak voor minder dan 200 euro vinden. Een goed richtcijfer is om een lens met maximaal f/2.8 te gebruiken voor een telelens of f/1.8 voor een prime-lens. Hoe lager het cijfer, hoe beter.
RAW!
Vergeet kant-en-klare JPEG, maar fotografeer in RAW. Zo kan de camera veel meer informatie registeren, die je achteraf nog kan gebruiken in beeldbewerking software zoals Adobe Lightroom. Zo kan je de helderheid, het contrast, maar ook de witbalans grondig aanpassen zonder al te veel detail te verliezen. Zo kan een foto er vreselijk uitzien op je camera, maar kan deze eens bewerkt er alsnog goed uitzien.
Als concertfotograaf moet je ook één zijn met je fototoestel. Eens het optreden begint, is het te laat om op zoek te gaan naar de juiste ISO, witbalans of andere instellingen. Door de beperkte tijd moet je op enkele seconden tijd de instellingen kunnen aanpassen.
Accreditaties
Last but not least! Om aan concertfotografie te doen, moet je natuurlijk nog in een concertzaal of op een festival geraken. Als toeschouwer een concert fotograferen is niet aan te raden. Zo zal de beveiliging vaak geen professionele fotoapparatuur toelaten bij het publiek. Je kan uiteraard eerst nog oefenen tijdens lokale concerten in je jeugdhuis of bij de lokale coverband, maar je kan ook vrijwilliger worden bij NXTPOP. We zijn namelijk steeds op zoek naar enthousiaste concertfotografen en andere vrijwilligers. Surf voor meer informatie naar www.nxtpop.be/jobs.