Met het jaar bijna achter de rug maakte het European Talent Exchange Programme (ETEP), van showcasefestival Eurosonic (ESNS) een terugblik op het afgelopen jaar. Daaruit blijkt dat de Belgische muziek het erg goed deed en flink wat kansen kreeg. Lees hier waarom ETEP een katalysator is voor Europese talenten. Â
De eerste namen voor de komende festivalzomer zijn reeds gelost, dat betekent voor het merendeel van het publiek uitkijken naar de headliners die de volgende zomer door onze contreien zullen touren. Voor de Belgische talenten van morgen is het vooral uitkijken naar welke binnen-, en buitenlandse festivals hun talenten opgemerkt hebben. Daarin speelt het European Talent Exchange Programme een grote rol.
Oscar & The Wolf, Tamino en Lost Frequencies
Het European Talent Exchange Programme probeert bij te dragen aan de ontwikkeling van de internationale carrières van Europese artiesten. Het ondersteunt de Europese jonge bands en artiesten die op Eurosonic staan op vlak van boekingen op festivals buiten hun thuisland, en genereert daarnaast media-aandacht voor hen in samenwerking met o.a. de European Broadcasting Union (EBU) en 18 exportkantoren waaronder Poppunt en WBM (Wallonië). “Met Poppunt (en voorheen Kunstenpunt en Muziekcentrum Vlaanderen) zijn we al jarenlang trouwe partner van ETEP. Het is een geweldig programma, dat internationale speelkansen biedt aan opkomend talent uit Europa, hen op het juiste moment de grens helpt oversteken en ook promotionele ondersteuning biedt”, aldus Nico Kennes van Poppunt.
De Belgische talenten die de afgelopen jaren dankzij de hulp van ETEP hun carrière in een stroomversnelling zagen schieten zijn talrijk. Onder andere Oscar & The Wolf, Tamino, Lost Frequencies, Warhola, Coely, Balthazar en Netsky werden de afgelopen jaren mét succes door ETEP ondersteund.
Grote rol van festivals
Festivals spelen een grote rol in het programma door artiesten te presenteren aan een internationaal publiek. ETEP zal volgend jaar in nog meer landen kansen bieden voor Europese artiesten. Twee nieuwe exportkantoren: Music Export Denmark en Music Latvia stappen in het programma. Daarnaast is het programma in gesprek met elf festivals van buiten Europa. Bovendien nemen ook Belgische festivals zoals Dour, Les Nuits Bota, Pukkelpop, Werchter etc actief deel aan het programma:
“Ik denk dat ETEP zijn waarde, met de jaren, aan de Europese muziekindustrie heeft bewezen. ETEP heeft achter meer dan 4000 shows, van meer dan 1600 artiesten gestaan sinds 2003, waardoor ze een gerespecteerde speler zijn geworden in de sector. Zelfs wereldwijd. Franz Ferdinand, The XX, Calvin Harris en meer recent Jake Bugg, Christine And The Queens en Dua Lipa zijn maar enkele voorbeelden van de acts die door het programma ondersteund werden”, aldus Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine. Mahassine gaat verder: “Hetzelfde geldt voor Belgische acts zoals Charlotte Adigéry en blackwave.. Bij Pukkelpop geloven we in een goed-gebalanceerde samenwerking met ETEP. Al bij al, is het ondersteunen van nieuw talent onderdeel van ons DNA, sinds het vroege begin in 1985.”
Hoe was het jaar voor de Belgen?
2019 bracht ETEP-shows door acts uit 28 verschillende landen. Acts uit Groot-Brittannië (31 acts, 96 shows), Nederland (22 acts, 49 shows), Ierland (11 acts, 39 shows), België (14 acts, 37 shows) en Frankrijk (14 acts, 32 shows) wisten de meeste boekingen binnen te halen. Whispering Sons en Blu Samu eindigen dit jaar bij de top van de participerende bands met deelname aan 6 ETEP-festivals.
Zo stond bijvoorbeeld Whispering Sons op Best Kept Secret Festival, Mad Cool Festival, Reeperbahn Festival, Sziget, The Great Escape en Ypsigrock. Ook blackwave. en SONS deden het erg goed met shows op respectievelijk vier en drie ETEP-festivals. Eric Didden van Gentle Management: “We zijn heel blij te merken dat zo’n goeie beurt op Eurosonic meteen effect heeft. Whispering Sons kreeg meteen een mooie reeks uitnodigingen en mocht op een aantal prachtige festivals optreden.”