More

    Gus Dapperton’s ‘Orca’ zit tsjokvol zware thema’s, maar ligt verrassend licht op de maag (★★★½)

    -

    Gus Dapperton experimenteert al sinds 2016 met bedroom pop vanuit zijn kamer in New York. Afgelopen week bracht hij zijn tweede langspeler ‘Orca’ uit. De opgewekte deuntjes verhullen de duistere thematiek van het album.

    Het debuutalbum van de Amerikaan met de bowl cut kon wereldwijd op lovende reacties rekenen. Onlangs wist hij dankzij TikTok een wereldwijde hit te scoren met BENEE op ‘Supalonely’. Met voornamelijk songs over (gebroken) liefde bleef Dapperton op zijn debuutplaat keurig binnen de krijtlijnen van hetgeen we van een hedendaagse singer-songwriter verwachten. Met zijn tweede album ‘Orca’ gaat Dapperton diep, zonder daarbij aan vrolijkheid te verliezen.

    Duisternis in vrolijk jasje

    Neem nu ‘Bottle Opener’, een song met speelse drum- en gitaarklanken, maar met een tekst die donkerder is dan verwacht: “You never let them get to you / I always let them get to me”. Dapperton zingt op ‘Orca’ met grote eerlijkheid over zijn duistere gedachten. Ook op ‘First Aid’ is Dapperton openhartig en toont zijn somberheid zich in volle ornaat: “Sorry ‘bout my head, it’s in space / I’m still learning how to pace / I’m too atheist to pray for my life”. Dapperton klinkt gehavend door z’n eerlijkheid. De duisternis zit in een vrolijk jasje.

    Dapperton maakt bedroom pop en dat is vaak een eenmansproject. Ook ‘Orca’ is een vrucht van eigen makelij. Naast de gastvocalen van Chela op ‘My Say So’ en de mixing van Spike Stent (Ed Sheeran, Frank Ocean, Lady Gaga) heeft niemand anders aan de knoppen gezeten op ‘Orca’. En dat werpt zijn vruchten af. ‘Post Humerous’ is een popsong, even aantrekkelijk als de zesde Caipirinha op een pandemie-vrij Braziliaans strand. ‘Palms’ klinkt dan weer verfrissend door het bewerkte stemgeluid van Dapperton, waardoor zijn vocalen als een instrument klinken.

    ‘Antidote’ mag dan wel repetitief zijn, toch blijft de song onlosmakelijk in ons geheugen hangen, zonder ooit te vervelen. Met ‘Medicine’ herinnert Gus ons aan de zware thema’s die hij in ‘Orca’ verwerkte. “And I don’t ever wanna give you up / I always say I’ll get ahead of it / But every time they try to fix me up / I get addicted to the medicine”, zingt hij terwijl hij zich een weg naar een climax baant. Met een verslavend riedeltje op ‘Swan Song’ sluit Dapperton zijn tweede album af.

    ‘Orca’ is voor Dapperton een plaat waar hij de diepste duisternis van zich af kon schrijven. Miserie levert soms de beste muziek op, een feit dat Dapperton vanaf heden kan beamen. Al wordt het nooit meesterlijk op ‘Orca’. We zouden het weleens durven vergeten dat hij amper 23 is. Een referentie binnen de bedroom pop blijft hij zeker wel. De lat ligt hoog.

    ‘Orca’ is vanaf nu overal te streamen.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie
    Gus Dapperton experimenteert al sinds 2016 met bedroom pop vanuit zijn kamer in New York. Afgelopen week bracht hij zijn tweede langspeler ‘Orca’ uit. De opgewekte deuntjes verhullen de duistere thematiek van het album. Het debuutalbum van de Amerikaan met de bowl cut kon...Gus Dapperton's ‘Orca’ zit tsjokvol zware thema’s, maar ligt verrassend licht op de maag (★★★½)