Goldband is klaar voor de onsterfelijkheid! Zo, muziekpromotoren hebben hun quote al. Even serieus. De Nederlandse band bracht zopas hun debuutplaat Betaalbare Romantiek uit en die klinkt goed.
Ze beschrijven zichzelf als een bouwmarkt-popsensatie en ook hun bandnaam weerspiegelt dat. Zo hebben ze zichzelf vernoemd naar een bekend merk van gipspleister. De band rond Boaz Kok, Karel Gerlach en Milo Driessen werd in 2019 opgericht tijdens een schrijfsessie in het huis van Milo’s tante. Twaalf tracks vloeide daar uit en debuut ep Dun Smeren Geld Verdienen was geboren. Al snel zagen ze hun populariteit groeien, met dank aan een passage op Noorderslag en een doorbraak op de Nederlandse radio en televisie.
Hun muziek begeeft zich op het snijvlak van underground en commercieel. Het geeft hun populariteit op zowel mainstream radio, het underground circuit, als in studentenhuizen. Na twee ep’s en een heleboel singles zijn ze klaar voor hun langverwachte debuutplaat Betaalbare Romantiek.
(Lees verder onder de video)
Dat album beschrijven ze als een “rollercoaster van emoties” en dat is het ook. Eclectisch en als een ongeziene trip langs disco, synthpop en elektronica is hun debuut een kind van zijn. Zo klinkt opener Ik Zie Je klinkt als het kind van Rüfüs du Sol en The Blaze. Het eerder als single verschenen De Wereld heeft dan weer de onweerstaanbare 80’s sound te pakken. Maar ook post-COVID anthem De Langste Nacht baant zich zo een weg naar een hippe afspeellijst.
Al is het vooral hun tekstuele voortreffelijkheid die met de hoofdprijs gaat lopen. Ironie en satire schuwen ze niet. Zo lokken ze ons met Noodgeval een disco dansvloer op om ons dan het volgende te vertellen: “Ik droom / Elke nacht dat je naast me ligt / Maar vanavond, zie ik je dansen met een andere pik”. Op Ik Haat Je zingen ze over de dualiteit van de liefde en ontzien ze evenmin tekstuele zoetigheid. “Van hier tot aan de maan en terug”, zingt het trio. Dat kan tellen.
(Lees verder onder de video)
Al weet je bij Goldband nooit of ze het menen. Zo zingen ze in Kinderwens over het ouderschap, al klinken ze kleffer dan het gemiddelde huwelijksfeest. Gitaarklanken en tweede stemmen op overschot. Dit had zomaar een Studio 100-liedje kunnen zijn. Dansen Op De Regenboog klinkt als een machtige noodkreet om mentaal welzijn, terwijl Stijl even zelfzeker klinkt als een in een wit kostuumpak gehesen Italiaan.
Wat centraal staat op dit debuut zijn thema’s al het nachtleven en de liefde, maar ook vraagstukken als de dood, depressie en de huidige staat van de wereld. Die bespreken ze op hun geheel eigenzinnige en relativerende wijze. Het album verveelt geen seconde en gaat alle kanten uit. In de goede zin. Goldband is klaar voor de onsterfelijkheid. Slaat dat ergens op? Nee, maar deze plaat ook niet en dat is soms hetgeen wat je nodig hebt.
Goldband staat op 4 november in Het Depot. Op 10 december brengen ze een bezoek aan Trix in Antwerpen.