More

    © YouTube / ACID 2

    “De klassieke media staan mijlenver van de leefwereld van Acid, Céline Dept en Michiel”

    -

    Drama in Belgisch YouTube-land. De primeur was voor Acid, Céline Dept en Michiel. Onze hoofdredacteur fileert de gebeurtenissen en ziet vooral een kinderlijk drama uitvergroot worden in primetime-nieuwsuitzendingen.

    Advertentie

    Van spraakmakende assisenzaken, zoals de zaak Clottemans of de zaak Ronald Janssen. De bekendste strafpleiter van het land, Jef Vermassen, is er keer op keer bij wanneer België in shock verkeerd en een oordeel geveld moet worden over de meest duistere zaken die ons land kent.

    Sinds maandag kan Vermassen een nieuwe vaardigheid op zijn palmares bijschrijven. Want de man werd onder de arm genomen door een bezorgde moeder van een meisje die meespeelt in de clips van Céline Dept en Michiel, twee Belgische YouTube’ers, dat zagen we gisteren in VTM NIEUWS. Ook het volwassen duo Céline en Michiel – ondertussen 20 en 24 jaar oud – zouden het advies van de raadsheer inwinnen. 

    Tegen de schenen stampen

    Herinnert u het zich nog? Toen die ene kleuter uw geliefde speelgoed afnam, u meedogenloos wraak plande en de kleuterjuf ingreep? Wel iets gelijkaardig is ook gebeurd op YouTube. Toen Acid – in het echte leven Nathan Vandergunst – Céline en Michiel aan kijkers zag winnen, besloot hij om een video te maken waarin hij ze onder vuur nam. Het tegen de schenen stampen, doet hij al veel langer, net zoals de wereldberoemde Zweedse YouTube’er PewDiePie wel vaker doet. Toegegeven, de video van Acid zal geen Nobelprijs in de ethiek en vrede opleveren, maar betekende evenmin een gemeend oproep aan haatdragende taal.

    Maar het zijn toch die harde woorden – de ene noemt het haat, de andere noemt het satire – die de hoofdrol spelen in het eerste Belgische YouTube-drama. En daarmee bereiken we een eerste mijlpaal voor het platform. Zo kennen andere landen, zoals Nederland, al lang een veel sterkere basis aan bekende YouTube’ers. Zo organiseren ze daar zelfs een heuse Dutch YouTube Gathering, een soort van autosalon voor YouTube’ers, maar belangrijker, daar kennen ze al langer de nodige drama’s, intriges en ruzies tussen de verschillende bekende koppen.

    Extra kijkers

    En drama doet leven. Of beter gezegd kijken. Keer op keer winnen de kanalen en de bijhorende video’s immens veel kijkers. Dat betekent naast de populariteit natuurlijk ook een boel extra advertentie-inkomsten. Ook in ons land zagen zowel Acid als Céline en Michiel het aantal kijkers stijgen. De gemiddelde televisiemaker zou maar al te blij zijn met de media-aandacht die de saga ondertussen verdient heeft. Het is daarom des te opmerkelijker dat het verhaal in geuren en kleuren in de nieuwsuitzendingen verteld wordt. Of gaan we binnenkort ook de zoveelste ruzie in realityreeksen à la Temptation Island, Mijn Keuken Mijn Restaurant, Big Brother of Love Island in nieuwsuitzendingen bespreken? 

    Lees verder onder de video.

    Advertentie

    https://www.youtube.com/watch?v=pPpp5-aH24k

    Fame = hate

    Het toont vooral hoe ver de nieuwsredacties afstaan van de generaties en de platformen die hun toekomstige kijkers gebruiken. We kregen zelfs huilbuien in primetime nieuws. En ja, het zijn doodsbedreigingen. Berichten die afkomstig zijn van de fanbases van beide kampen. De ene iets ouder dan de andere, maar beiden vooral uit op het verdedigen van zijn of haar held(en). Acid spreekt vooral jongeren aan tot de tweede graad van het secundair, Céline en Michiel hebben een nog veel jonger publiek, dat voornamelijk uit jonge kinderen bestaat. Jongeren die YouTube kijken, gamen en verzot zijn op chips en ander snoepgoed. Niet bepaald de meest gevaarlijke partijen, toch? 

    Advertentie

    Moeten we dan de doodsbedreigingen wegwuiven? Dat zeker niet. Maar laten we de zaken dan ook niet groter maken dan ze zijn. Dat geldt dan zowel voor de collega-media als voor bezorgde ouders. Dit verhaal is opnieuw één van kinderen en het internet. Weet wat uw kind kijkt en weet waarop het reageert. Kijken is anoniem. Reageren veelal niet. Voor de protagonisten is het een ander verhaal. With fame comes hate, zeggen ze wel eens. Geen aandacht geven aan haat werkt dan ook het best, maar dat levert uiteraard geen kijkers, noch reportages in nieuwsuitzendingen op.

    Of gaat u klacht indienen wanneer uw puber woedend was toen u zijn PlayStation afnam?

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie