More

    Gedaan met reclame doorspoelen op VTM- en PLAY-zenders via Telenet: minstens een minuut niet-doorspoelbare reclame

    Advertentie

    Vanaf eind september zullen Telenet-gebruikers geen reclame meer kunnen doorspoelen op de VTM- en PLAY-zenders. Kijkers krijgen minstens een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien. Ook andere zenders en operatoren zouden later volgen.

    Advertentie

    Vlaanderen krijgt een nieuw televisiereclamemodel. De grote mediabedrijven DPG Media, SBS en VRT zullen voortaan niet-doorspoelbare reclame weergeven tijdens hun programma’s, dat maakten ze dinsdagochtend bekend in een persbericht. De Vlaamse televisiereclamemarkt staat al jaren onder druk, vooral door het grote bereik van techreuzen zoals Facebook en Google. Adverteerders kunnen daar veelal goedkoper en gerichter adverteren, waardoor televisiereclames steeds minder worden aangekocht en later moeten lopen, vooraleer ze het aangekochte bereik hebben.

    Dat zet de televisiesector zodanig onder druk dat ze een nieuw reclamemodel introduceren. Eerder waren er al initiatieven rond het personaliseren van advertenties op televisie en de pauzeknop-reclame (een reclameboodschap wanneer gepauzeerd wordt), maar deze initiatieven volstaan voor de mediabedrijven niet meer.

    Aangepast model

    Samen met Telenet introduceren DPG Media en SBS een aangepast model. Zo zal het voortaan niet meer mogelijk zijn om reclame door te spoelen. Het initiatief splitst zich op in twee componenten. Zo zullen opnames van hun programma’s starten met een niet-doorspoelbaar reclameblok van één minuut. De reclameblokken in het opgenomen programma kunnen wel nog steeds doorgespoeld worden. Wie een programma terugkijkt – door het programma binnen de zeven dagen terug op te vragen – kan voortaan de reclame niet meer doorspoelen. De programma-inhoud kan wel doorgespoeld worden.

    Het aangepaste model zal in eerste instantie geïntroduceerd worden voor zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play5, Play6 en Play7. In een latere fase volgen de andere Belgische zenders zoals één en Canvas, al blijft de impact voor hun beperkt, aangezien VRT zijn programma’s niet onderbreekt voor reclame.

    © DPG Media/SBS/Telenet

    Voorlopig enkel Telenet

    Voorlopig zullen enkel Telenet-klanten het aangepaste reclamemodel te zien krijgen. Toeval of niet: het bedrijf is eigenaar van De Vijver Media, dat is het moederbedrijf van SBS Belgium. Vanaf de implementatie van het nieuwe model zullen klanten gratis Terugkijk TV krijgen, waardoor ze uitgezonden programma’s tot zeven dagen terug gratis kunnen opvragen.

    Vanaf eind september 2021 rolt Telenet het model geleidelijk uit. In eerste fase zijn alle klanten die digitaal tv kijken via de nieuwste Telenet TV box aan de beurt. Later in 2022 volgen alle andere digitale televisieklanten. De update gebeurt automatisch op de decoder en geldt ook voor kijken op een tweede scherm via bijvoorbeeld Chromecast of via de Telenet TV app.

    Een timing bij andere operatoren, zoals Orange of Proximus, is niet bekend. “De andere operatoren staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie”, aldus het persbericht.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer