In Cannes is zopas MIPCOM, de grootste televisiebeurs wereldwijd, van start gegaan. Internationale distributeur Federation Entertainment zet er De twaalf, de nieuwe fictiereeks van Eén en Eyeworks, in de etalage, maar ondertussen zijn de uitzendrechten al wereldwijd uitverkocht. Zo zal de reeks onder andere te zien zijn in Australië, Nieuw-Zeeland, Spanje en Frankrijk.
Vorige week tijdens CONNeXT in Gent kondigde het fictieplatform ‘Walter Presents UK’ (een samenwerking met het Britse Channel 4) ook al aan dat ze de rechten op ‘De twaalf’ hadden verworven voor het Verenigd Koninkrijk. Het is uniek dat een reeks verkocht wordt aan diverse platformen en omroepen in verschillende regio’s wereldwijd, in plaats van aan slechts één partij voor wereldwijde vertoning. En dat voor er nog maar 1 minuut van de reeks is uitgezonden.
Olivier Goris, netmanager Eén: “Super dat De twaalf wereldwijd is verkocht. De internationale interesse voor de reeks is vooral te danken aan de unieke invalshoek en de hoge kwaliteitsstandaard. Hierin slagen we enkel door samen te werken met andere Vlaamse mediabedrijven, omroepen en productiehuizen én door de steun van het VAF/Mediafonds, de taxshelter-regeling of buitenlandse investeerders. De laatste jaren heeft fictie in ons land door deze inspanningen een enorme stimulans gekregen. Kwalitatief leveren onze merken elke keer opnieuw echte pareltjes af. Dat is voor de Eén-reeks De twaalf niet anders.”
Straffe fictiereeks rond ophefmakend assisenproces
De twaalf is een hedendaagse karakterreeks die draait rond een volksjury in een Belgisch assisenproces. Twaalf burgers worden opgeroepen als juryleden van een ophefmakende moordzaak. Ze moeten beslissen over de schuld of onschuld van een gerespecteerde schooldirectrice die wordt beschuldigd van twee moorden. Het proces blijkt niet alleen bepalend voor het lot van de beschuldigde. Ook het leven van de juryleden neemt een hele nieuwe wending.
De twaalf kan rekenen op een cast met grote namen zoals Josse De Pauw, Johan Heldenbergh, Lynn Van Royen en Maaike Cafmeyer, die de beschuldigde schooldirectrice speelt. Maaike Neuville, Tom Vermeir, Charlotte De Bruyne, Zouzou Ben Chikha, Piet De Praitere en Peter Gorissen kruipen in de huid van de juryleden.
Het scenario is geschreven door Sanne Nuyens en Bert Van Dael, die eerder al voor Beau séjour zorgden. De regie is in handen van Wouter Bouvijn. De reeks werd geproduceerd door Eyeworks voor Eén, met de steun van het VAF/Mediafonds en de Belgische Tax Shelter in samenwerking met Scio Productions.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Ook plaatsen wij via cookies gepersonaliseerde advertenties. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.