Emma Bale is een jonge ancien in de Belgische popmuziek, toch bracht ze pas begin dit jaar haar debuutplaat RETROSPECT uit. Emma stelde de plaat donderdagavond voor in de AB Club.
Wie Emma Bale zegt, denkt misschien nog steeds aan dat schattige meisje met haar gitaar. Maar wie het repertoire van de Belgische popprinses volgt, weet dat ze de afgelopen jaren grote stappen heeft gezet. Zo ging ze van de folkpop op My World Untouched naar grote hits met Cut Loose en Worth It. Toch wist ze niet wie ze was. Na een eindeloos uitstel bracht ze, begin dit jaar, haar debuutplaat RETROSPECT uit. Het was het orgelpunt in haar zoektocht naar wie ze muzikaal was. Samen met producer Pieterjan Coppejans en z’n vriendin Eefje de Visser snuffelden ze rond in haar demo’s en gingen ze op zoek naar haar muzikale identiteit. “Het klikte meteen”, vertelde ze ons tijdens een interview in april. Het deed haar het pad opnieuw vinden en landen bij wie ze echt is.
Bonsoir Bruxelles
Haar verhaal over gebroken harten, liefde en onzekerheid trapte ze in AB af met intermezzo astrology, waarna ze op het podium verscheen op amsterdam. De ietwat afwachtende clubzaal onthaalde haar warm, maar pas op de tropical-house versie van Run was de zaal echt klaargestoomd voor wat een sterke show ging worden. “Bonsoir Bruxelles”, groette ze het publiek, waarna ze mind games inzette en twijfelaars over de streep trok met haar dansbare song. Het viel ons op dat een behoorlijk deel van de zaal uit Franstaligen bestond. Mooi om te zien hoe ze ook over de taalgrens haar publiek weet te bereiken.
Dat Bale ondertussen een ervaren rot in het vak is, bewees ze vrijwel continu. Je zou het bijna vergeten, maar in het verleden stond ze zelfs al op Rock Werchter. Voor haar vierkoppige band was het ondertussen de vierde show van de RETROSPECT-tour na passages in De Roma, Paradiso en Muziekodroom. Dat bleek te lonen, want de nummers vloeiden vlot in elkaar voort en het enthousiasme op het podium werkte aanstekelijk. De band en haar onfeilbare stem lieten haar repertoire herleven. Gaande van het met bas doorspekte bad tot het mooie trust issues: alles klonk beter dan in de studioversie. Hulde trouwens aan de lichtman die een prachtige lichtshow ineen had gestoken.
Bovendien bracht Emma meer dan alleen maar nieuwe songs uit haar plaat. Zo kregen we ook enkele covers uit VTM-programma Liefde voor Muziek te horen. Zo bracht ze, met My Heroics, Amour Fou en Boy Bye, drie covers uit het programma. Nadien verraste ze met een wondermooie akoestische versie van the woman I am today. “Ik heb dat geschreven toen ik worstelde met insomnia en faalangst”, vertrouwde ze de zaal toe. Verrassend genoeg bracht ze ook haar grote hit Worth It op de gitaar. Al had die song – wat ons betreft – ook in een grote versie mogen worden gebracht. Dat had even voordien voor een fijne afwisseling gezorgd toen ze met long for iets te veel gas leek terug te nemen.
Met een nieuwe plaat die nog maar een paar maand uit is, hadden we ons nog niet aan nieuwe muziek verwacht. Toch bracht ze, in primeur, een dansbare song met voorprogramma Brent Dielen van Promis3. Wanneer ook hitsongs greedy en Cut Loose volgden, zette ze ons tot driemaal toe aan het dansen. Al was het feest nog niet gedaan, want Emma haalde voor de bisronde haar gitaar boven op All I Want. Op de tonen van het tropische Curaçao zwaaide ze de AB uit.
Emma Bale bewees sterker te staan dan ooit tevoren. Het is een van de sterkere Belgische popacts van het moment. Met haar sympathieke verschijning en sterke liveset charmeerde ze. Emma Bale verdient veel grotere podia en die lijken ook in aantocht. Zoals ze zelf suggereerde zien we haar hopelijk volgend jaar terug in de Grote Zaal. “Dat moet lukken toch?”, hintte ze.