Studio Brussel zit in een diep dal. De radiozender kent zijn slechtste tertiaal in jaren. Radio 2 heeft nog steeds het grootste marktaandeel. MNM en Qmusic blijven stabiel. Grote winnaar is Joe. Zij klimmen fors.
Het CIM maakte vandaag de luistercijfers van de eerste vier maanden van dit jaar bekend. Daaruit blijkt dat Joe fors groeit. Ze behalen nu een marktaandeel van 11,1% (bij 12+). In de vorige periode was dat 8,7% (september – december 2021). Qmusic blijft stabiel met 12,8% marktaandeel. Digitale radiozender Willy stijgt van 0,79% naar 0,94% marktaandeel. Naar de digitale themazenders van DPG media, zoals Q-Nonstop en Joe 60’s & 70’s werd ook meer geluisterd.
Bij de radiozenders van VRT gaat het minder goed. Radio 2 blijft de grootste zender van Vlaanderen met 28,3% marktaandeel. In de vorige periode haalden ze wel een hoger marktaandeel van 29,2%. MNM gaat licht achteruit, zo haalt de zender 7,5% marktaandeel t.o.v. 7,8%.
Studio Brussel in crisis
Vooral bij Studio Brussel kleuren de cijfers bloedrood. Zo haalde de zender amper 6,8% marktaandeel. Dat zijn de slechtste cijfers in jaren. Tussen september en december 2021 haalden ze nog 9,8% marktaandeel. Tussen maart en juni 2021 was dat 8%. Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio reageert in een persbericht: “Studio Brussel voelt als muziekzender het meest hoe het luistergedrag verandert, waarbij luisteraars makkelijk switchen tussen live luisteren, streamen of kiezen voor podcasts en andere audiovormen. We zetten hard in om Studio Brussel ook in deze snel veranderende digitale context sterk en relevant te houden.”
Opvallend is dat sinds de rebranding van Studio Brussel in 2019 de zender steeds marktaandeel verliest. In 2018 kon de zender, afhankelijk van de periode, nog op 10% tot 11% marktaandeel rekenen. Mogelijke reden voor de terugval, in 2022, was de afwezigheid van Eva De Roo in het avondblok. Zij was met zwangerschapsverlof. De Roo haar show werd tijdelijk ingevuld door Sam De Bruyn en Pien Lefranc. Michèle Cuvelier nam in september 2021 afscheid van de ochtendshow. Zij werd opgevolgd door Fien Germijns.
Andere radiozenders
Nostalgie behaalt een marktaandeel van 6,3%. Dat is een stijging van 0,3% t.o.v. de vorige meting. NRJ Vlaanderen blijft stabiel met 0,3% marktaandeel. Bij de jonge luisteraars (25-34) gaan zij er wel op vooruit. Zo halen ze in deze groep 1,7% marktaandeel t.o.v. 0,8% bij de vorige meting.