More

    © YouTube / Céline en Michiel

    Drama in YouTube-land: Hoe Acid in de clinch ligt met Céline Dept en Michiel

    -

    Drama in YouTube-land. De Belgische YouTube’ers Acid en Céline en Michiel liggen met elkaar in de clinch en dat zorgt voor tranen (en extra kijkers).

    Lees ook: OPINIE. “De klassieke media staan mijlenver van de leefwereld van Acid, Céline Dept en Michiel”

    Het is bijna ongezien in het rustige Belgische YouTube-landschap. Nathan Vandergunst, op YouTube bekend als Acid, zit in een open oorlog met YouTube-koppel Céline Dept en Michiel Callebaut, ook bekend als CEMI op YouTube. Het begon toen Acid hard tekeer ging tijdens een bespreking van ‘Zo Bijzonder’, een song van Céline en Michiel. Daarin zegt hij onder andere: “De mensen die jullie (Céline en Michiel, red.) niet kennen hebben geen kanker.” 

    Drie strikes

    Afgelopen zaterdag poste Acid een nieuwe video, ‘Celine & Michiel proberen mijn channel te verwijderen’, waarin hij het tweetal beticht van het striken van zijn video. Met een strike wordt aangeduid dat een bepaalde video niet aan de regels van YouTube voldoet, wie drie strikes krijgt, wordt door YouTube gestraft en ziet zijn kanaal verdwijnen. In de video laat Acid zien dat zijn video aangeduid werd als een schending van de regels rond cyberpesten.

    Het is zo dat een YouTube’er een ander kanaal kan aanduiden als een overtreder van zijn auteursrecht, maar iedereen kan een video ook melden aan YouTube als haatdragend of beledigend. Iets dat vermoedelijk gebeurde bij de video van Acid, maar wat vooral voor ophef zorgde tussen de fanbases van beiden. Zo worden zowel Céline en Michiel, als Acid bestookt met haatreacties van de fans van het andere kamp, zo tonen ze ook in hun video’s.

    Het zijn woorden die vooral bij CEMI hard aankwamen, zo bleek uit een reactievideo (zie hieronder) van Céline en Michiel. Daarin smeken zij tot tranen toe om de haatdragende taal te laten ophouden. Opvallende beelden, wetende dat het publiek van Acid veelal uit tieners bestaat, terwijl Céline en Michiel vooral jongere kinderen aanspreken.

    https://www.youtube.com/watch?v=pPpp5-aH24k

    Kinderen = niet adverteren

    Al heeft Acid schijnbaar wel een stok achter de deur. Zo zouden volgens hem Céline en Michiel de voeten treden met de COPPA-wetgeving, een Amerikaanse privacywet. Dat houdt in dat wie video’s uploadt op YouTube, die gericht zijn op kinderen niet gericht mag adverteren. Dat heeft uiteraard grote gevolgen voor de mogelijke inkomsten op zulke video’s. Ook push-notificaties en reacties worden op video’s voor kinderen uitgeschakeld. Volgens Acid zijn de video’s van Céline en Michiel gericht op kinderen en overtreden ze daarmee de betrokken wetgeving. 

    Het is dan ook niet YouTube zelf die de video’s markeert als ‘bestemd voor kinderen’, die verantwoordelijkheid ligt bij de makers zelf. Zij moeten aanduiden wanneer een video kinderen als het primair publiek heeft. Daarvoor heeft YouTube tal van factoren opgesomd die kunnen aanduiden of een video al dan niet op kinderen gericht is. Dat gaat van een educatief onderwerp, tot het gebruik van kindacteurs of speelgoed dat kinderen zou aanspreken. Onderwerpen die wel in het vaarwater van Céline en Michiel liggen, zoals een recente video ‘De Alfabet Challenge’ wel zou kunnen aantonen. Medewerkers van YouTube speuren niet zelf naar overtredingen, maar dat wordt overgelaten aan een algoritme.

    Meer kijkers

    Wie in de heisa nu gelijk heeft, dat is onmogelijk te beoordelen. Wel is het geroezemoes voor beide YouTube-kanalen erg positief. Zo zagen zowel Acid, als Céline en Michiel de kijkcijfers van de betrokken video’s fors stijgen. Ook hun aantal abonnees zagen ze stijgen. 

    Update: In een video die door Acid op maandag werd gepubliceerd toonde hij dat de ban op zijn video opgeheven werd door YouTube en dus toch geen schending zou uitmaken van de richtlijnen van YouTube, al konden wij de betrokken video nog niet terugvinden.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie