Een kersvers debuutalbum. Een goed gevulde festivalzomer die als sneeuw voor de zon verdwijnt. Het zat Glints niet mee. Gelukkig spendeerde hij de lockdown in het gezelschap van zijn collectief Abattoir Anvers. Dat leverde mixtape ’28 Days’ op.
Kent u het gevoel nog? De aankomst in een zompige, dampende, gloeiendhete, zweterige tent op Pukkelpop. Waar de harten meebonken op de beukende beats. Waar het bier er te snel doorvloeit, maar waar je als een XTC-konijn door de massa zoeft op zoek naar vers gerstennat. Dat gevoel krijgen we op ‘itsafuckinglockdown’ van Glints. De opener op deze ’28 Days’.
De Antwerpenaar zat dit voorjaar niet stil, zo is zijn debuutplaat ‘Choirboy’ op 6 maart uitgekomen. Zijn festivalzomer die zag hij in rook opgaan. Een afknapper als u het ons vraagt, want in AB toonde hij méér dan klaar te zijn voor 2020. “Meesterlijk knallen”, zeiden we toen.
Deze ‘28 Days’ is een trippy audioboek. Meer dan accuraat over hetgeen wat we de laatste maanden met z’n allen moesten doorstaan. Van ‘Diary of a Hypochondriac’ tot ‘Toiletpaperhoarder’. Glints klinkt op deze mixtape anders dan op debuut ‘Choirboy’, zo krijgen we vooral harde beats. Toch mogen enkele songs – wat ons betreft – doorstromen naar zijn reguliere set. ‘L.I.T.O.C.’, een song die hij schreef met Yong Yello is er zo eentje, maar ook de industriële titeltrack ‘28 Days’ kunnen we meer dan appreciëren. Voor ‘Populist Puppet’, inclusief sample van Mr. Donald J. Trump, werkte hij samen met zijn huisgenoot Faisal Chatar.
Een meesterwerk is het niet. Toch klinkt het niet rap rap – let op de pun – ineengeflanst. Fijn dat we al zo snel na zijn debuut nieuwe muziek krijgen. O ja, wij draaien hem nog is. Een gratis – op eigen risico – ritje richting Pukkelpop.